KUUNTELEN, ODOTAN, KERRON : Satujen ja draamallisten menetelmien käyttäminen 5-vuotiaiden päiväkotikasvatuksessa
Hakkarainen, Essi (2011)
Hakkarainen, Essi
Keski-Pohjanmaan ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011061412064
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011061412064
Tiivistelmä
Tutkimuksen tavoitteena oli löytää keinoja 5-vuotiaiden kanssa toimimiseen, jotta jokainen lapsi saisi äänensä kuuluviin päiväkodissa. Tutkimuksella haluttiin löytää työmuotoja, jotka tukevat lapsen keskittymistä kuuntelemiseen, oman vuoron odottamiseen ja oman mielipiteen kertomiseen. Opinnäytetyössä on suunniteltu ja toteutettu satuhetkiä ja draamapajoja Kokkolan Nahkurin päiväkotiin 5-vuotiaille lapsille. Toiminnan luojana on käytetty satuja, joiden aiheista luotiin draamapajat. Työskentely oli keskustelevaa, mutta työskentelyn apuna käytettiin myös erilaisia draamallisia leikkejä ja pelejä.
Tutkimus on muodoltaan tapaustutkimus. Siinä tutkitaan draamapajojen ja satujen toimivuutta 5-vuotiaiden kanssa työskennellessä. Tutkimuksen pohjana on käytetty aiheeseen liittyvää kirjallisuutta, erityisesti aineistoa satujen hyödystä lapsille, tutkijan omia kokemuksia sekä päiväkirjaan kirjaamia havaintoja, videomateriaalia satuhetkistä ja draamapajoista sekä lapsilta ja työelämäohjaajalta saatua palautetta.
Tutkimuksen perusteella voidaan päätellä, että tutkimuksessa käytetyt toiminnalliset menetelmät auttoivat lapsia keskittymään kuuntelemiseen, odottamiseen ja oman mielipiteen ilmaisuun, ryhmäkoon ollessa oikean kokoinen. Lapset osallistuivat toimintaan aktiivisesti. Kun työmuodot tulivat tutuiksi, alkoivat lapset odottaa omaa vuoroaan ja rohkaistuivat osallistumaan toimintaan suuremmin.
Tutkimus on muodoltaan tapaustutkimus. Siinä tutkitaan draamapajojen ja satujen toimivuutta 5-vuotiaiden kanssa työskennellessä. Tutkimuksen pohjana on käytetty aiheeseen liittyvää kirjallisuutta, erityisesti aineistoa satujen hyödystä lapsille, tutkijan omia kokemuksia sekä päiväkirjaan kirjaamia havaintoja, videomateriaalia satuhetkistä ja draamapajoista sekä lapsilta ja työelämäohjaajalta saatua palautetta.
Tutkimuksen perusteella voidaan päätellä, että tutkimuksessa käytetyt toiminnalliset menetelmät auttoivat lapsia keskittymään kuuntelemiseen, odottamiseen ja oman mielipiteen ilmaisuun, ryhmäkoon ollessa oikean kokoinen. Lapset osallistuivat toimintaan aktiivisesti. Kun työmuodot tulivat tutuiksi, alkoivat lapset odottaa omaa vuoroaan ja rohkaistuivat osallistumaan toimintaan suuremmin.