Mustavalkoisuus digitaalisessa maailmassa : kuvaajan ja värimäärittelijän näkökulmasta
Aaltonen, Terjo (2011)
Aaltonen, Terjo
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2011
Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 1.0 Suomi
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011061411998
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011061411998
Tiivistelmä
Käsittelen opinnäytetyössäni mustavalkoisen liikkuvan kuvan tekemistä digitaalisilla kameroilla kuvaajan näkökulmasta. Mustavalkofilmin kadotessa historiaan muuttuu samalla kuvaamisen tekniikka, kun päämääränä on mustavalkoinen lopputulos. Nykyiset digitaaliset kamerat, niin liikkuvaan kuvaan kuin tavanomaiseen valokuvaukseen tarkoitetut, näkevät maailman väreissä, ja se muuttaa mustavalkoiseksi tekemisen tekniikoita.
Toiminnallisen opinnäytetyöni teososa on fiktiivinen lyhytelokuva Kierre (Ohj. Ville Vierikko. 2010. Metropolia.), jossa toimin kuvaajana. Kierre-elokuva kuvattiin mustavalkoisena ja käytän teosta myös tutkimusmateriaalina kirjallisessa opinnäytetyössäni.
Kirjallisen työni tarkoituksena on myös selvittää itselleni kuvaajana, kuinka tuottaa parasta mahdollista kuvanlaatua, ja miten värit tallentuvat eri kameroiden tekniikoilla eri formaatteihin. Kun ymmärtää värejä, voi ymmärtää niiden vaikutusta mustavalkoiseen kuvaan. Uskon, että työstäni on hyötyä aloitteleville kuvaajille sekä myös kuvan jälkikäsittelijöille - etenkin värimäärittelijälle.
Lähdemateriaalina on käytetty kuvausta ja valaisua käsitteleviä englanninkielisiä teoksia, internetistä löytyneitä asiaan liittyviä artikkeleita sekä opinnäytetyön teososaa Kierre-elokuvaa (Ohj. Ville Vierikko. 2010. Metropolia. 24min. DVD ja Digibeta).
Toiminnallisen opinnäytetyöni teososa on fiktiivinen lyhytelokuva Kierre (Ohj. Ville Vierikko. 2010. Metropolia.), jossa toimin kuvaajana. Kierre-elokuva kuvattiin mustavalkoisena ja käytän teosta myös tutkimusmateriaalina kirjallisessa opinnäytetyössäni.
Kirjallisen työni tarkoituksena on myös selvittää itselleni kuvaajana, kuinka tuottaa parasta mahdollista kuvanlaatua, ja miten värit tallentuvat eri kameroiden tekniikoilla eri formaatteihin. Kun ymmärtää värejä, voi ymmärtää niiden vaikutusta mustavalkoiseen kuvaan. Uskon, että työstäni on hyötyä aloitteleville kuvaajille sekä myös kuvan jälkikäsittelijöille - etenkin värimäärittelijälle.
Lähdemateriaalina on käytetty kuvausta ja valaisua käsitteleviä englanninkielisiä teoksia, internetistä löytyneitä asiaan liittyviä artikkeleita sekä opinnäytetyön teososaa Kierre-elokuvaa (Ohj. Ville Vierikko. 2010. Metropolia. 24min. DVD ja Digibeta).