Asiakkaiden tarpeet maaenergiajärjestelmän tuotteistamisen pohjaksi
Lindberg, Oskar (2011)
Lindberg, Oskar
Laurea-ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011061411996
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011061411996
Tiivistelmä
Opinnäytetyön toimeksiantajana oli Insinööritoimisto Trilogon Oy. Trilogon on LVI-alan insi-nööritoimisto. Vuodesta 1999 Trilogon on suunnitellut muutamiin kohteisiin jäähdytys- ja lämmitysjärjestelmän, joka käyttää uudella tavalla hyväkseen maaperän lämpö- ja jäähdy-tysenergiaa. Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, olisiko asiakkailla tarvetta tämän tyyppiselle tuotteelle, jotta Trilogon voisi arvioida, kannattaako sen lähteä tuotteistamaan maaenergiajärjestelmäänsä.
Tuotteistamisen pohjatyötä lähdettiin tekemään tutustumalla alan kirjallisuuteen. Trilogon Oy on tyypillinen asiantuntijapalveluyritys ja yrityksen kehittämä maaenergiajärjestelmä on tyypillinen asiantuntijapalvelu. Opinnäytetyön teoriaosuudessa tutustutaan asiantuntijapalveluihin ja niiden tuotteistamisen erityispiirteisiin. Lehtinen ja Niinimäki kirjoittavat, että yleisesti ottaen asiantuntijapalveluja on markkinoitu ja tuotteistettu varsin vähän ja huonosti. Usein kunnolliselle markkinoinnille tai tuotteistamiselle ei ole ollut tarvetta, osaamista tai edes haluja. Tuotteistaminen lähtökohtaisesti perustuu asiakkaiden tarpeisiin. Aluksi tulisikin selvittää, mitä ja millaisia palveluja asiakkaille on järkevä tuottaa.
Opinnäytetyön tutkimuksessa selvitettiin asiakkaiden tarpeita koskien jäähdytystä ja lämmitystä. Tutkimus tehtiin kvantitatiivisena kyselytutkimuksena FinnBuild 2010 -messuilla. Tutkimuksella selvitettiin, millainen tarve potentiaalisilla asiakkailla on asunnoissaan jäähdytykselle ja mitä asioita he arvostavat jäähdytys- ja lämmitysjärjestelmiä valittaessa. Tutkimusaineiston ana-lysointiin käytettiin ristiintaulukointia.
Tutkimuksessa saatiin selville, mitä asioita asiakkaat arvostivat jäähdytys- ja lämmitysjärjestelmiä valittaessa ja millainen tarve heillä on jäähdytykselle asunnoissaan. Vastauksista saatiin selville, että asiakkaat voisivat arvostaa Trilogonin maaenergiajärjestelmän tyyppistä tuotetta, mutta tarvetta jäähdytykselle, ja siten koko tuotteelle, sen sopivammalla asiakasryhmällä ei kuitenkaan välttämättä ole.
Tuotteistamisen pohjatyötä lähdettiin tekemään tutustumalla alan kirjallisuuteen. Trilogon Oy on tyypillinen asiantuntijapalveluyritys ja yrityksen kehittämä maaenergiajärjestelmä on tyypillinen asiantuntijapalvelu. Opinnäytetyön teoriaosuudessa tutustutaan asiantuntijapalveluihin ja niiden tuotteistamisen erityispiirteisiin. Lehtinen ja Niinimäki kirjoittavat, että yleisesti ottaen asiantuntijapalveluja on markkinoitu ja tuotteistettu varsin vähän ja huonosti. Usein kunnolliselle markkinoinnille tai tuotteistamiselle ei ole ollut tarvetta, osaamista tai edes haluja. Tuotteistaminen lähtökohtaisesti perustuu asiakkaiden tarpeisiin. Aluksi tulisikin selvittää, mitä ja millaisia palveluja asiakkaille on järkevä tuottaa.
Opinnäytetyön tutkimuksessa selvitettiin asiakkaiden tarpeita koskien jäähdytystä ja lämmitystä. Tutkimus tehtiin kvantitatiivisena kyselytutkimuksena FinnBuild 2010 -messuilla. Tutkimuksella selvitettiin, millainen tarve potentiaalisilla asiakkailla on asunnoissaan jäähdytykselle ja mitä asioita he arvostavat jäähdytys- ja lämmitysjärjestelmiä valittaessa. Tutkimusaineiston ana-lysointiin käytettiin ristiintaulukointia.
Tutkimuksessa saatiin selville, mitä asioita asiakkaat arvostivat jäähdytys- ja lämmitysjärjestelmiä valittaessa ja millainen tarve heillä on jäähdytykselle asunnoissaan. Vastauksista saatiin selville, että asiakkaat voisivat arvostaa Trilogonin maaenergiajärjestelmän tyyppistä tuotetta, mutta tarvetta jäähdytykselle, ja siten koko tuotteelle, sen sopivammalla asiakasryhmällä ei kuitenkaan välttämättä ole.