Planning and establishing a radio advertising measurement system
Nikula, Riikka (2011)
Nikula, Riikka
Laurea-ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011061411976
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011061411976
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoite oli kehittää SBS Finlandille tapa mitata sen asiakkaiden radiokampanjoita. Perusteellisen selvitystyön jälkeen päädyttiin rakentamaan SBS Finlandille oma radiomainonnan mittausjärjestelmä, joka tukisi erilaisia tarpeita kuten radiospottien esitestausta, mutta myös jo toteutuneiden radiokampanjoiden jälkimittaamista. Lisäksi oli tärkeää, että mittaamisen tutkimusasetelma sekä kyselylomake olisivat helposti muunneltavissa erilaisten asiakkaiden tarpeisiin.
Suunnitellun radiomainonnan mittausjärjestelmän testaamista varten toteutettiin SBS Finlandin asiakkaalle, Suomen Punaisen Ristin Veripalvelulle radiomainonnan tutkimus, jolla voitiin todentaa mittausjärjestelmän toimivuus. Tutkimus toteutettiin määrällisen (kvantitatiivisen) menetelmän avulla, jolloin ison vastaajajoukon tuloksia pystyttiin käsittelemään numeraalisesti. Tarkemmin tuloksia tarkasteltaessa voidaan tehdä yhteenveto, että yli 80 % vastaajista piti radiomainoksesta ja yli 50 % vastaajista kertoi, että kyseinen radiomainos lisäsi kiinnostusta Suomen Punaisen Ristin Veripalvelun palveluita kohtaan. Lisäksi n. 60 % vastaajista kertoi, että voisi harkita verenluovutusta seuraavan 6 kuukauden aikana. Tulokset osoittivat, että Suomen Punaisen Ristin Veripalvelun radiomainos oli onnistunut Iskelmäradion kohderyhmässä.
Järjestelmän esitestaaminen pilottikampanjalla oli tärkeää myös siksi, että se toi esiin järjestelmän tekniseen toteutukseen liittyviä haasteita. Nämä haasteet selvitettiin kuitenkin nopeasti ja lopputuloksena SBS Finlandilla oli radiomainonnan mittausjärjestelmä, jollaista sen kilpailevilla radiokanavilla ei ollut. SBS Finland pystyi nyt aloittamaan radiomainonnan tutkimuksien myynnin laajalle asiakaskunnalle. Lisäksi opinnäytetyöprojekti kokonaisuutena antoi kirjoittajalle uusia kehitysideoita siitä, kuinka mittausjärjestelmän tuomaa hyötyä voitaisiin mitata sekä mitä asioita tulisi kehittää, jotta mittausjärjestelmä toisi luotettavaa ja arvostettua lisähyötyä SBS Finlandin asiakkaille tulevaisuudessa.
Suunnitellun radiomainonnan mittausjärjestelmän testaamista varten toteutettiin SBS Finlandin asiakkaalle, Suomen Punaisen Ristin Veripalvelulle radiomainonnan tutkimus, jolla voitiin todentaa mittausjärjestelmän toimivuus. Tutkimus toteutettiin määrällisen (kvantitatiivisen) menetelmän avulla, jolloin ison vastaajajoukon tuloksia pystyttiin käsittelemään numeraalisesti. Tarkemmin tuloksia tarkasteltaessa voidaan tehdä yhteenveto, että yli 80 % vastaajista piti radiomainoksesta ja yli 50 % vastaajista kertoi, että kyseinen radiomainos lisäsi kiinnostusta Suomen Punaisen Ristin Veripalvelun palveluita kohtaan. Lisäksi n. 60 % vastaajista kertoi, että voisi harkita verenluovutusta seuraavan 6 kuukauden aikana. Tulokset osoittivat, että Suomen Punaisen Ristin Veripalvelun radiomainos oli onnistunut Iskelmäradion kohderyhmässä.
Järjestelmän esitestaaminen pilottikampanjalla oli tärkeää myös siksi, että se toi esiin järjestelmän tekniseen toteutukseen liittyviä haasteita. Nämä haasteet selvitettiin kuitenkin nopeasti ja lopputuloksena SBS Finlandilla oli radiomainonnan mittausjärjestelmä, jollaista sen kilpailevilla radiokanavilla ei ollut. SBS Finland pystyi nyt aloittamaan radiomainonnan tutkimuksien myynnin laajalle asiakaskunnalle. Lisäksi opinnäytetyöprojekti kokonaisuutena antoi kirjoittajalle uusia kehitysideoita siitä, kuinka mittausjärjestelmän tuomaa hyötyä voitaisiin mitata sekä mitä asioita tulisi kehittää, jotta mittausjärjestelmä toisi luotettavaa ja arvostettua lisähyötyä SBS Finlandin asiakkaille tulevaisuudessa.