Muistutettiin kuitenkin, että esimiehet ovat ylimmän johdon ja alaisten välissä, joten se vaikuttaa toimintaan: Kehittämishanke työyhteisö-, alais- ja esimiestaidoista
Nikula, Merja (2011)
Nikula, Merja
Kemi-Tornion ammattikorkeakoulu Lapin ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011061311971
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011061311971
Tiivistelmä
Opinnäytetyön kuvaus: Kehittämishankkeeni aihe nousi työyhteisön aiempien työhyvinvointikyselyiden pohjalta. Niiden pohjalta lähdin kartoittamaan työntekijöiltä ajatuksia alais- ja esimiestyön kautta. Kehittämishankkeessani olen hankkinut tietoa työntekijöiltä, mitä heidän mielestään on hyvä ja huono alais- sekä esimiestyö. Kyselyä täsmensin vaihtoehtokysymyksillä, joissa kysyttiin alais- ja esimiestyötä omassa yksikössä, miten se toimii. Kyselyssä selvitin myös miten työyhteisötaidot onnistuvat vastaajien yksiköissä ja miten he kehittäisivät niitä esimiesten ja alaisten välillä. Hankkeessa esitellään sen lähtökohtia ja kehittämisprosessin etenemistä sekä sen tuloksia ja kehittämisideoita.
Teoreettinen ja käsitteellinen esittely:
Kehittämishankkeessani teoreettinen osuus koostuu työyhteisötaidoista sisältäen myös alais- ja esimiestaitojen teoriaa. Kansalais- ja aluelähtöisyys nousee esille, kun kehitetään paikallisen organisaation työhyvinvointia mahdollistaakseen työntekijöille paremmat työolosuhteet. Kehittämishankkeessani nousee esille kansalaisten ääni, miten he kokevat asioiden olevan ja mikä on hyvää.
Metodologinen esittely:
Kehittämishankkeen materiaali toteutettiin tarvelähtöisesti kvantitatiivisia menetelmiä käyttäen. Kyselylomakkeessa käytin likertin- asteikkoa ja avoimia kysymyksiä. Aineiston analyysissä käytin sisällön analyysiä avoimia vastauksia analysoiden. Vaihtoehtovastauksissa hyödynsin vastakohtien timanttia, joka soveltui osittain myös avoimien vastausten analysoimiseen. Vastakohtien timanttia olen soveltanut omien tarpeitten mukaisesti.
Keskeiset tutkimustulokset:
Kehittämishankkeeni keskeisimmät tulokset viittaavat siihen, että työyhteisötaidoissa on kehittämisen varaa alaisten ja esimiesten välillä. Alaisten kaipasivat myös kehittämistä alaistyöskentelyyn, kuten myös esimiestyöskentelyyn. Esimiehet kokivat alaistyöskentelyn olevan paremmin, mutta kaipasivat kuitenkin kehittämistä tiettyihin asioihin.
Johtopäätökset:
Alaisilta kaivataan enemmän panostusta työntekoon sekä avoimuutta ja palautteenantoa työkavereille. Esimiesten toivottiin kouluttautuvan enemmän johtamispuolelle ja heiltä kaivattiin auktoriteettia. Esimiesten ja alaisten väliseen yhteistyötaitoon kaivattiin esimiesten läsnäoloa yksikköön.
Asiasanat: asiakaslähtöisyys, työyhteisötaidot, alaistyö, esimiestyö, työhyvinvointi
Teoreettinen ja käsitteellinen esittely:
Kehittämishankkeessani teoreettinen osuus koostuu työyhteisötaidoista sisältäen myös alais- ja esimiestaitojen teoriaa. Kansalais- ja aluelähtöisyys nousee esille, kun kehitetään paikallisen organisaation työhyvinvointia mahdollistaakseen työntekijöille paremmat työolosuhteet. Kehittämishankkeessani nousee esille kansalaisten ääni, miten he kokevat asioiden olevan ja mikä on hyvää.
Metodologinen esittely:
Kehittämishankkeen materiaali toteutettiin tarvelähtöisesti kvantitatiivisia menetelmiä käyttäen. Kyselylomakkeessa käytin likertin- asteikkoa ja avoimia kysymyksiä. Aineiston analyysissä käytin sisällön analyysiä avoimia vastauksia analysoiden. Vaihtoehtovastauksissa hyödynsin vastakohtien timanttia, joka soveltui osittain myös avoimien vastausten analysoimiseen. Vastakohtien timanttia olen soveltanut omien tarpeitten mukaisesti.
Keskeiset tutkimustulokset:
Kehittämishankkeeni keskeisimmät tulokset viittaavat siihen, että työyhteisötaidoissa on kehittämisen varaa alaisten ja esimiesten välillä. Alaisten kaipasivat myös kehittämistä alaistyöskentelyyn, kuten myös esimiestyöskentelyyn. Esimiehet kokivat alaistyöskentelyn olevan paremmin, mutta kaipasivat kuitenkin kehittämistä tiettyihin asioihin.
Johtopäätökset:
Alaisilta kaivataan enemmän panostusta työntekoon sekä avoimuutta ja palautteenantoa työkavereille. Esimiesten toivottiin kouluttautuvan enemmän johtamispuolelle ja heiltä kaivattiin auktoriteettia. Esimiesten ja alaisten väliseen yhteistyötaitoon kaivattiin esimiesten läsnäoloa yksikköön.
Asiasanat: asiakaslähtöisyys, työyhteisötaidot, alaistyö, esimiestyö, työhyvinvointi