Importing home decorating accessories from India to Finland
Ruuska, Jenni (2011)
Ruuska, Jenni
Oulun seudun ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011061311952
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011061311952
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön toimeksiantaja on toimintaansa aloitteleva yritys joka on kiinnostunut tuomaan sisustustarvikkeita Intiasta Suomeen. Työn kaksi päätavoitetta on selvittää, kuinka Intiasta Suomeen tuonti tapahtuu käytännössä, ja tutkia millä messuilla toimeksiantajan kannattaisi vierailla Intiassa. Teoreettinen tietoperusta sisältää seuraavat osa-alueet: logistiikka, tulli ja hankinta. Aiheet on ensin käsitelty yleisellä tasolla, minkä jälkeen esitetään tarkempaa tietoa Intiaan liittyen.
Tutkimusprojekti, joka suoritettiin tämän opinnäytetyön tekemisen aikana, käyttää laadullisen tutkimuksen menetelmiä. Intiassa kauppaa käyvien kanssa tehtiin sähköpostihaastatteluja, jotta varmistettiin haluttu käytännön näkökulma. Saatuja vastauksia ei voi yleistää, koska vastaajia oli kaikkiaan neljä. Opinnäytetyön tavoite ei kuitenkaan ollut yleistäminen, vaan paremminkin kuulla asiantuntevien ihmisten kokemuksia Intian ja Suomen välisestä kaupankäynnistä. Lisäksi tehtiin työpöytätutkimus liittyen potentiaalisiin messuihin. Kuusi sopivaa messua löydettiin, joista hyödyllisimpinä toimeksiantajalle valittiin kaksi.
Tulokset osoittavat, että Intian ja Suomen välisen kaupan aloittamiseen ei ole merkittäviä esteitä. Havaittiin myös, että vastaajat olivat tyytyväisiä nykyisiin liikekumppaneihinsa Intiassa. Vaikka messut eivät välttämättä ole paras lähde alihankkijoita etsittäessä, saa niissä ainakin realistisen käsityksen Intiassa tarjolla olevista tuotteista.
Muutamia aihe-ehdotuksia uusille tutkimuksille liittyen tähän opinnäytetyöhön nousi esiin projektin aikana. Intian ja Suomen välisen kaupan yleisimmät käytännöt voitaisiin selvittää määrällisellä tutkimuksella. Toimeksiantajalle olisi hyödyllistä, jos potentiaalisia alihankkijoita tutkittaisiin ja arvosteltaisiin. Yksi idea on, että Suomen ja Intian välisiä kulttuurieroja selvitettäisiin ja vertailtaisiin. Intian businesskulttuuria voisi myös verrata esimerkiksi Kiinaan, koska Kiina on Intian ohella Aasian maa, josta yritykset mielellään etsivät alihankkijoita.
Tutkimusprojekti, joka suoritettiin tämän opinnäytetyön tekemisen aikana, käyttää laadullisen tutkimuksen menetelmiä. Intiassa kauppaa käyvien kanssa tehtiin sähköpostihaastatteluja, jotta varmistettiin haluttu käytännön näkökulma. Saatuja vastauksia ei voi yleistää, koska vastaajia oli kaikkiaan neljä. Opinnäytetyön tavoite ei kuitenkaan ollut yleistäminen, vaan paremminkin kuulla asiantuntevien ihmisten kokemuksia Intian ja Suomen välisestä kaupankäynnistä. Lisäksi tehtiin työpöytätutkimus liittyen potentiaalisiin messuihin. Kuusi sopivaa messua löydettiin, joista hyödyllisimpinä toimeksiantajalle valittiin kaksi.
Tulokset osoittavat, että Intian ja Suomen välisen kaupan aloittamiseen ei ole merkittäviä esteitä. Havaittiin myös, että vastaajat olivat tyytyväisiä nykyisiin liikekumppaneihinsa Intiassa. Vaikka messut eivät välttämättä ole paras lähde alihankkijoita etsittäessä, saa niissä ainakin realistisen käsityksen Intiassa tarjolla olevista tuotteista.
Muutamia aihe-ehdotuksia uusille tutkimuksille liittyen tähän opinnäytetyöhön nousi esiin projektin aikana. Intian ja Suomen välisen kaupan yleisimmät käytännöt voitaisiin selvittää määrällisellä tutkimuksella. Toimeksiantajalle olisi hyödyllistä, jos potentiaalisia alihankkijoita tutkittaisiin ja arvosteltaisiin. Yksi idea on, että Suomen ja Intian välisiä kulttuurieroja selvitettäisiin ja vertailtaisiin. Intian businesskulttuuria voisi myös verrata esimerkiksi Kiinaan, koska Kiina on Intian ohella Aasian maa, josta yritykset mielellään etsivät alihankkijoita.