Mielikuvatutkimus Dna Finland Oy.
Halminen, Juulia (2011)
Halminen, Juulia
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2011
Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 1.0 Suomi
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011061311945
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011061311945
Tiivistelmä
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tutkittiin Dna Oy:n synnyttämiä mielikuvia 20–26–vuotiaiden keskuudessa. Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, millaisia mielikuvia Dna:n brändi, yritys ja mainonta herättävät ja mistä kyseiset mielikuvat johtuvat.
Tutkimuksen teoreettisen viitekehyksen muodostivat brändi ja mielikuvat. Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena tutkimuksena. Haastattelumetodina käytettiin yksilöllisiä teemahaastatteluja. Tutkimusta varten haastateltiin kahdeksaa suomalaista nuorta. Haastattelut suoritettiin Jyväskylän alueella. Henkilöt valittiin tutkimukseen opinnäytetyön tekijän perhe- ja ystäväpiiristä.
Tutkimustulokset kertoivat mielikuvien runsaudesta ja erilaisuudesta, mutta osittain myös samanlaisuudesta. Dna:n mainonta koettiin joko positiiviseksi tai negatiiviseksi, mutta kuitenkin hauskaksi. Yrityksenä Dna koettiin arveluttavaksi, mutta myös hyvin erilaiseksi ja erottuvaksi. Dna:n brändi herätti vastaajissa vahvoja ja mieleenpainuvia mielikuvia.
Vastaajien mukaan Dna:n markkinointi on hyvin toimivaa, humoristista ja mieleenpainuvaa. Kaiken kaikkiaan vastaajat kokivat yhtiön halpoja tuotteita tarjoavana yrityksenä, mutta osa koki tämän myös epäluotettavaksi ominaisuudeksi. Tästä seurauksena Dna:n hinnat ja palvelut koetaan huijauksena, joten osa kuluttajista ei ehkä uskalla aloittaa asiakassuhdetta yhtiön kanssa.
Tässä opinnäytetyössä tutkittiin Dna Oy:n synnyttämiä mielikuvia 20–26–vuotiaiden keskuudessa. Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, millaisia mielikuvia Dna:n brändi, yritys ja mainonta herättävät ja mistä kyseiset mielikuvat johtuvat.
Tutkimuksen teoreettisen viitekehyksen muodostivat brändi ja mielikuvat. Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena tutkimuksena. Haastattelumetodina käytettiin yksilöllisiä teemahaastatteluja. Tutkimusta varten haastateltiin kahdeksaa suomalaista nuorta. Haastattelut suoritettiin Jyväskylän alueella. Henkilöt valittiin tutkimukseen opinnäytetyön tekijän perhe- ja ystäväpiiristä.
Tutkimustulokset kertoivat mielikuvien runsaudesta ja erilaisuudesta, mutta osittain myös samanlaisuudesta. Dna:n mainonta koettiin joko positiiviseksi tai negatiiviseksi, mutta kuitenkin hauskaksi. Yrityksenä Dna koettiin arveluttavaksi, mutta myös hyvin erilaiseksi ja erottuvaksi. Dna:n brändi herätti vastaajissa vahvoja ja mieleenpainuvia mielikuvia.
Vastaajien mukaan Dna:n markkinointi on hyvin toimivaa, humoristista ja mieleenpainuvaa. Kaiken kaikkiaan vastaajat kokivat yhtiön halpoja tuotteita tarjoavana yrityksenä, mutta osa koki tämän myös epäluotettavaksi ominaisuudeksi. Tästä seurauksena Dna:n hinnat ja palvelut koetaan huijauksena, joten osa kuluttajista ei ehkä uskalla aloittaa asiakassuhdetta yhtiön kanssa.