Liikematkustajien ostopäätöstutkimus lentoliikenteessä Jyväskylästä Helsinkiin
Launonen, Maiju; Ihme, Pauliina (2011)
Launonen, Maiju
Ihme, Pauliina
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011061311924
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011061311924
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena on selvittää syitä Jyväskylän lentoaseman matkustajamäärien laskuun. Tutkimme asiakkaiden ostopäätökseen liittyviä tekijöitä, ja selvitämme muiden kulkuvälineiden suosiota liikematkustuksessa. Motiivina oli lentoaseman matkustajamäärien väheneminen viimeisten 10 vuoden aikana.
Tutkimusote oli laadullinen. Haastattelut toteutettiin strukturoituna yksilöhaastatteluina. Haastattelupaikkoina toimivat Jyväskylän lentoasema sekä Matkakeskus. Tehtiin myös puhelin- ja sähköpostihaastattelut muutamalle Jyväskylän suurimmalle toimijalle. Haastattelut toteutettiin viikkojen 14 ja 15 aikana. Lentomatkustajia haastatteluun osallistui yhteensä 24 henkilöä ja junamatkustajia yhteensä yhdeksän.
Tutkimustulokset osoittivat, että hinta ja ajankäyttö ovat suurimmat syyt lentomatkustajien ostopäätökseen ja tätä kautta lentomatkustajien vähentymiseen Jyväskylän lentoasemalla. Myös saatavuutta pidettiin merkittävänä tekijänä liikematkailijoiden keskuudessa.
Tulokset osoittivat, että esimerkiksi hintojen muutoksilla voidaan parantaa Jyväskylän lentoaseman tilannetta ja saada aikaan enemmän kilpailua junamatkustuksen kanssa. Yritykset tulisi huomioida paremmin lentoaseman markkinoinnissa, koska tällä hetkellä sen toiminta on liikematkustajien varassa. Yritysten johto päättää työntekijöidensä liikematkustustavasta, joten heille suunnattua markkinointia ja palveluita olisi syytä kehittää.
Tutkimusote oli laadullinen. Haastattelut toteutettiin strukturoituna yksilöhaastatteluina. Haastattelupaikkoina toimivat Jyväskylän lentoasema sekä Matkakeskus. Tehtiin myös puhelin- ja sähköpostihaastattelut muutamalle Jyväskylän suurimmalle toimijalle. Haastattelut toteutettiin viikkojen 14 ja 15 aikana. Lentomatkustajia haastatteluun osallistui yhteensä 24 henkilöä ja junamatkustajia yhteensä yhdeksän.
Tutkimustulokset osoittivat, että hinta ja ajankäyttö ovat suurimmat syyt lentomatkustajien ostopäätökseen ja tätä kautta lentomatkustajien vähentymiseen Jyväskylän lentoasemalla. Myös saatavuutta pidettiin merkittävänä tekijänä liikematkailijoiden keskuudessa.
Tulokset osoittivat, että esimerkiksi hintojen muutoksilla voidaan parantaa Jyväskylän lentoaseman tilannetta ja saada aikaan enemmän kilpailua junamatkustuksen kanssa. Yritykset tulisi huomioida paremmin lentoaseman markkinoinnissa, koska tällä hetkellä sen toiminta on liikematkustajien varassa. Yritysten johto päättää työntekijöidensä liikematkustustavasta, joten heille suunnattua markkinointia ja palveluita olisi syytä kehittää.