Ihanteellinen orkesteriviulisti : selvitys ammattitaitoisen orkesteriviulistin työstä, taidoista ja ominaisuuksista
Salmi, Emmi (2011)
Salmi, Emmi
Turun ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011061311852
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011061311852
Tiivistelmä
Orkesteriviulistit tuntuvat olevan monissa yhteyksissä hyvin aliarvostetussa asemassa. Monien on vaikeaa ymmärtää, että orkesterisoittoon tarvitaan erilaista ammattitaitoa kuin solistiseen esiintymiseen. Muusikoiden koulutuksessakin tähdätään pääosin solististen taitojen oppimiseen, vaikka iso osa ammattiin valmistuvista viulisteista päätyy lopulta orkesteriin töihin, jolloin orkesterikäytäntöjen tuntemukselle olisi tarvetta.
Opinnäytetyöni on selvitys orkesteriviulistin työstä, taidoista ja ominaisuuksista. Selvitän työssäni, minkälaisia ovat orkesterissa tarvittava soittotekninen taso ja orkesteriviulistien eri tehtävät ja valta-asemat. Lisäksi pohdin orkesterisoittotaitojen peruselementtejä, persoonallisuuden ja henkilökemioiden merkitystä yhteissoiton laatuun ja motivaatioon, sekä parhaan orkesteriviulistin valinnan perusteita koesoitoissa.
Työ pohjautuu pitkälti omiin näkemyksiini ja kokemuksiini orkesterisoitosta sekä Turun filharmonisen orkesterin viulisteilta, Jukka Merjaselta, Kerim Gribajcevicilta sekä Marjaana Holvalta, teemahaastatteluissa saamiini tietoihin.
Tutkimuksen aikana on tullut selväksi, että taitava viulisti ei ole aina hyvä orkesterimuusikko. Ihanteellinen orkesteriviulisti on teknisesti varma ja taitava soittaja, mutta hänen tulee olla myös joustava ja mukautumiskykyinen. Persoonallisuudella ja sosiaalisilla taidoilla on tärkeä merkitys yhteishengen kannalta. Omista näkemyksistä täytyy osata tinkiä yhtenäisen tulkinnan saavuttamiseksi, ja jokaisen on tärkeää pystyä toimimaan nuottikuvan sekä johtavassa asemassa olevilta henkilöiltä saadun ohjeistuksen mukaisesti. Orkesterissa on kuunneltava muiden soittoa ja seurattava katseella äänenjohtajien sekä konserttimestarin liikkeitä. Ympäriltä kerättyyn informaatioon täytyy myös osata reagoida oikein.
Orkesteriviulistin työ on hyvin monipuolista ja haastavaa. Myös työhönottotilanteet ovat äärimmäisen kilpailutettuja. Koesoittolautakunnat joutuvatkin pohtimaan niitä samoja kysymyksiä, joita tässä opinnäytetyössä pohditaan: Millainen on ihanteellinen orkesteriviulisti, ja miten hän eroaa kaikista muista taitavista viulisteista?
Opinnäytetyöni on selvitys orkesteriviulistin työstä, taidoista ja ominaisuuksista. Selvitän työssäni, minkälaisia ovat orkesterissa tarvittava soittotekninen taso ja orkesteriviulistien eri tehtävät ja valta-asemat. Lisäksi pohdin orkesterisoittotaitojen peruselementtejä, persoonallisuuden ja henkilökemioiden merkitystä yhteissoiton laatuun ja motivaatioon, sekä parhaan orkesteriviulistin valinnan perusteita koesoitoissa.
Työ pohjautuu pitkälti omiin näkemyksiini ja kokemuksiini orkesterisoitosta sekä Turun filharmonisen orkesterin viulisteilta, Jukka Merjaselta, Kerim Gribajcevicilta sekä Marjaana Holvalta, teemahaastatteluissa saamiini tietoihin.
Tutkimuksen aikana on tullut selväksi, että taitava viulisti ei ole aina hyvä orkesterimuusikko. Ihanteellinen orkesteriviulisti on teknisesti varma ja taitava soittaja, mutta hänen tulee olla myös joustava ja mukautumiskykyinen. Persoonallisuudella ja sosiaalisilla taidoilla on tärkeä merkitys yhteishengen kannalta. Omista näkemyksistä täytyy osata tinkiä yhtenäisen tulkinnan saavuttamiseksi, ja jokaisen on tärkeää pystyä toimimaan nuottikuvan sekä johtavassa asemassa olevilta henkilöiltä saadun ohjeistuksen mukaisesti. Orkesterissa on kuunneltava muiden soittoa ja seurattava katseella äänenjohtajien sekä konserttimestarin liikkeitä. Ympäriltä kerättyyn informaatioon täytyy myös osata reagoida oikein.
Orkesteriviulistin työ on hyvin monipuolista ja haastavaa. Myös työhönottotilanteet ovat äärimmäisen kilpailutettuja. Koesoittolautakunnat joutuvatkin pohtimaan niitä samoja kysymyksiä, joita tässä opinnäytetyössä pohditaan: Millainen on ihanteellinen orkesteriviulisti, ja miten hän eroaa kaikista muista taitavista viulisteista?