Kertooko myynti, kuunteleeko projekti? : Kehitysehdotuksia myynti- ja toimitusprosessien väliseen rajapintaan
Mäkelä, Sami (2011)
Mäkelä, Sami
Hämeen ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011061211838
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011061211838
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on ollut selvittää myyntiprojektien ja toimitusprojektien välistä tiedonkulkua, sekä löytää mahdollisia ongelmia ja haasteita tiedon siirtymisessä. Tutkimus tehtiin Logica Suomi Oy:lle ja sen empiirinen osuus toteutettiin kevättalvella 2011. Tutkimuksessa sovellettiin pääasiassa Prince2-projektinhallintamenetelmistöä ja kohdeyrityksen omaa, kansainvälistä, projektinhallintaohjeistusta.
Opinnäytetyön teoreettisessa osuudessa käydään läpi projektityöhön liittyviä teorioita. Projektiorganisaation malli esitellään organisaatioteorioiden avulla. Projekti ja sen tyypilliset ominaisuudet käydään läpi kahden kaupallisen projektihallintamenetelmän näkökulmasta. Projektinhallinnan historiaa sivutaan lyhyen katsauksen avulla. Kaksi projektinhallintamenetelmää, PMBOK ja Prince2, esitellään yleisellä tasolla. Myös projektisalkun hallintaa tarkastellaan lyhyesti.
Tutkimuksen empiirinen osa toteutettiin käyttäen kvalitatiivisen tutkimuksen tapaustutkimusmenetelmää eli case studya. Tiedonhankintamenetelmänä käytettiin puolistrukturoitua haastattelua, jota täydennettiin perehtymällä erilaisiin yrityksen sisäisiin projektimateriaaleihin ja ohjeistuksiin. Näiden lisäksi hyödynnettiin aihepiirin muuta kirjallisuutta ja julkaisuja.
Tutkimuksen avulla löydettiin tekijöitä, joilla on olennainen vaikutus myynti- ja toimitusprojektien välisessä tiedonkulussa. Haastattelujen avulla löydettiin lisäksi kehittämisideoita sekä käytännön vinkkejä helpottamaan projektipäälliköiden työtehtäviä.
Tutkimukseen liittyy myös luottamuksellinen osuus.
Opinnäytetyön teoreettisessa osuudessa käydään läpi projektityöhön liittyviä teorioita. Projektiorganisaation malli esitellään organisaatioteorioiden avulla. Projekti ja sen tyypilliset ominaisuudet käydään läpi kahden kaupallisen projektihallintamenetelmän näkökulmasta. Projektinhallinnan historiaa sivutaan lyhyen katsauksen avulla. Kaksi projektinhallintamenetelmää, PMBOK ja Prince2, esitellään yleisellä tasolla. Myös projektisalkun hallintaa tarkastellaan lyhyesti.
Tutkimuksen empiirinen osa toteutettiin käyttäen kvalitatiivisen tutkimuksen tapaustutkimusmenetelmää eli case studya. Tiedonhankintamenetelmänä käytettiin puolistrukturoitua haastattelua, jota täydennettiin perehtymällä erilaisiin yrityksen sisäisiin projektimateriaaleihin ja ohjeistuksiin. Näiden lisäksi hyödynnettiin aihepiirin muuta kirjallisuutta ja julkaisuja.
Tutkimuksen avulla löydettiin tekijöitä, joilla on olennainen vaikutus myynti- ja toimitusprojektien välisessä tiedonkulussa. Haastattelujen avulla löydettiin lisäksi kehittämisideoita sekä käytännön vinkkejä helpottamaan projektipäälliköiden työtehtäviä.
Tutkimukseen liittyy myös luottamuksellinen osuus.