Hyvinvointia ja menestystä elämään draamasta
Kivistö-Leikkonen, Katja (2011)
Kivistö-Leikkonen, Katja
Turun ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011061011744
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011061011744
Tiivistelmä
Opinnäytetyössäni käsittelen draamakasvatuksen mahdollista käyttöä kouluopetuksessa tehokkaana pedagogisena metodina ja sen tarjoamia opiskelijan elämän laatua parantavia vaikutuksia.
Määrittelen, mitä draama sanana merkitsee ja millainen on sen syntyhistoria. Pyrin osoittamaan kirjallisiin lähteisiin ja omiin kokemuksiini nojaten, miten draamalla ja sen sovelluksilla on selkeästi oppimista, kouluviihtyvyyttä ja hyvinvointia parantava merkitys. Väitän myös että draaman käytöllä voisi merkittävästi vähentää nuorten syrjäytymistä tai syrjäytymisvaaraan joutumista.
Opinnäytetyössäni esitän uutena draaman sovelluksena ns. draamaliikunnan. Siinä erilaiset draamalliset harjoitteet yhdistetään perinteiseen koululiikuntaan. Tuloksena on vähemmän suorituskeskeinen ja paremmin yksilön omaan osaamistasoon soveltuva liikuntamuoto.
Opinnäytetyölläni haluan osoittaa, että viimeistään nyt olisi aika ottaa draama osaksi koulun opetussuunnitelmaa. Sen pitäisi olla sekä osa muiden oppiaineiden opetusta että yksilön kehitystä tukeva itsenäinen oppiaine.
Määrittelen, mitä draama sanana merkitsee ja millainen on sen syntyhistoria. Pyrin osoittamaan kirjallisiin lähteisiin ja omiin kokemuksiini nojaten, miten draamalla ja sen sovelluksilla on selkeästi oppimista, kouluviihtyvyyttä ja hyvinvointia parantava merkitys. Väitän myös että draaman käytöllä voisi merkittävästi vähentää nuorten syrjäytymistä tai syrjäytymisvaaraan joutumista.
Opinnäytetyössäni esitän uutena draaman sovelluksena ns. draamaliikunnan. Siinä erilaiset draamalliset harjoitteet yhdistetään perinteiseen koululiikuntaan. Tuloksena on vähemmän suorituskeskeinen ja paremmin yksilön omaan osaamistasoon soveltuva liikuntamuoto.
Opinnäytetyölläni haluan osoittaa, että viimeistään nyt olisi aika ottaa draama osaksi koulun opetussuunnitelmaa. Sen pitäisi olla sekä osa muiden oppiaineiden opetusta että yksilön kehitystä tukeva itsenäinen oppiaine.