Ohjaustoiminnan artenomi ja käsityöosaaminen : tutkimus koulutuksen tuottamista tiedoista ja taidoista
Kortesoja, Mirka; Nurmivaara, Saara (2011)
Kortesoja, Mirka
Nurmivaara, Saara
Hämeen ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011061011711
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011061011711
Tiivistelmä
Opinnäytetyö tehtiin tilauksesta Hämeen ammattikorkeakoulun ohjaustoiminnan koulutusohjelmalle. Opinnäytetyön aiheena oli vuosina 2007–2011 valmistuneiden ohjaustoiminnan artenomien käsityöosaaminen ja sen käytettävyys työelämässä. Opinnäytetyön tavoitteena oli saada vastauksia siihen, vastaako koulutusohjelman opetus työelämän tarpeita käsityömenetelmien osalta. Kyselyllä tuotettiin tietoa siitä, minkälaisia käsityömenetelmiä työelämässä käytetään ja miksi. Opinnäytetyön avulla hahmottui kokonaiskuva käsityön käyttämisestä ohjaustoiminnan artenomin työympäristössä. Lisäksi tutkimuksesta kävi ilmi ohjaustoiminnan artenomien yleinen työllisyystilanne ja jakautuminen aloittain.
Tämä tutkimus oli jatkoa koulutusohjelmassa aikaisemmin tehdyille opinnäytetöille ohjaustoiminnan artenomin (AMK) koulutuksesta ja työelämästä. Nämä opinnäytetyöt ovat toimineet hyvänä vertailupohjana tälle tutkimukselle. Tämä opinnäytetyö toi käsityöpainotteisen näkökulman aiheeseen.
Opinnäytetyön tutkimus toteutettiin sähköpostikyselynä Webropol-ohjelmiston avulla. Kysely lähetettiin 107 vastaajalle ja vastauksia saatiin 72 kappaletta. Tutkimuksen perusteella ohjaustoiminnan artenomit (AMK) ovat pääsääntöisesti tyytyväisiä käsityön opetukseen koulutusohjelmassa, kertoivat omaavansa hyvän ammattitaidon ja pystyvänsä soveltamaan käsityömenetelmiä melko hyvin työelämässä. Eniten käytetyiksi menetelmiksi nousivat kankaankuviointi, luova askartelu, huovutus sekä paperi- ja pahvityö. Nämä menetelmät koettiin hyviksi, koska ne soveltuvat eri kohderyhmille eivätkä ne tarvitse erityistiloja. Suurin työllistävä ala on sosiaaliala ja työttömänä vastaajista ilmoitti olevansa viisi prosenttia.
Tämä tutkimus oli jatkoa koulutusohjelmassa aikaisemmin tehdyille opinnäytetöille ohjaustoiminnan artenomin (AMK) koulutuksesta ja työelämästä. Nämä opinnäytetyöt ovat toimineet hyvänä vertailupohjana tälle tutkimukselle. Tämä opinnäytetyö toi käsityöpainotteisen näkökulman aiheeseen.
Opinnäytetyön tutkimus toteutettiin sähköpostikyselynä Webropol-ohjelmiston avulla. Kysely lähetettiin 107 vastaajalle ja vastauksia saatiin 72 kappaletta. Tutkimuksen perusteella ohjaustoiminnan artenomit (AMK) ovat pääsääntöisesti tyytyväisiä käsityön opetukseen koulutusohjelmassa, kertoivat omaavansa hyvän ammattitaidon ja pystyvänsä soveltamaan käsityömenetelmiä melko hyvin työelämässä. Eniten käytetyiksi menetelmiksi nousivat kankaankuviointi, luova askartelu, huovutus sekä paperi- ja pahvityö. Nämä menetelmät koettiin hyviksi, koska ne soveltuvat eri kohderyhmille eivätkä ne tarvitse erityistiloja. Suurin työllistävä ala on sosiaaliala ja työttömänä vastaajista ilmoitti olevansa viisi prosenttia.