GOOGLATAAN : Hakusanamainonnan tehokkuus pk-yrityksessä
Keskinen, Arja (2011)
Keskinen, Arja
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011060911563
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011060911563
Tiivistelmä
Työn tilasi Perälä Rally Team Oy. Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, mitä vaikutuksia hakusanamainonnalla oli yrityksen aputoiminimen www-sivuston löydettävyyteen sekä miten sivustolla kävijöiden määrä sekä vierailujen laatu muuttuu hakusanamainonnan myötä. Lisäksi haluttiin selvittää oliko taloudellinen panostus hakusanamainontaan lisännyt sivustolla kävijöiden määrää, siellä käytettyä aikaa sekä ladattujen sivujen määrää.
Tutkimus tehtiin keräämällä havaintoaineistoa Google AdWordsin, Google Analyticsin ja www-palvelimien tilastotiedoista kahden vuoden ajan. Havaintoaineiston kerääminen pitkältä aikaväliltä oli perusteltua sivustolle samanaikaisesti tehtyjen uudistustoimenpiteiden ja hakukoneoptimoinnin vuoksi. Havaintoaineisto koottiin taulukoiksi, ja niistä saadut tulokset on esitetty prosentuaalisesti sekä kuvioina.
Tuloksista kävi ilmi, että ensimmäisen puolivuotiskauden aikana sivuston löydettävyys kasvoi erittäin paljon. Löydettävyyden merkittävä kasvu selittyi pääosin sivustouudistuksella ja hakukoneoptimoinnilla. Hakusanamainonnan kautta tuli 58 % kaikista sivustolle tehdyistä käynneistä. Toisella puolivuotiskaudella hakusanamainonnan kautta tuli 73 % ja jälkimmäisen vuoden aikana 66 % kaikista käynneistä. Sivustolla käynnit että AdWords-mainosten tuomat käynnit lisääntyivät molemmat 61 % toisena vuonna verrattuna ensimmäiseen vuoteen. Uusien käyntien osuus kaikista käynneistä sivustolla oli koko ajan selvästi yli 80 % ja suunta oli nouseva.
Hakusanamainonnan voidaan todeta tuoneen sivuston löydettävyyteen merkittävän lisäyksen. Hakukoneoptimoinnin jatko- ja tukitoimenpiteenä hakusanamainonta osoittautui kustannustehokkaaksi ja helposti muunneltavissa olevaksi internetmarkkinoinnin muodoksi pk-yritykselle.
Tutkimus tehtiin keräämällä havaintoaineistoa Google AdWordsin, Google Analyticsin ja www-palvelimien tilastotiedoista kahden vuoden ajan. Havaintoaineiston kerääminen pitkältä aikaväliltä oli perusteltua sivustolle samanaikaisesti tehtyjen uudistustoimenpiteiden ja hakukoneoptimoinnin vuoksi. Havaintoaineisto koottiin taulukoiksi, ja niistä saadut tulokset on esitetty prosentuaalisesti sekä kuvioina.
Tuloksista kävi ilmi, että ensimmäisen puolivuotiskauden aikana sivuston löydettävyys kasvoi erittäin paljon. Löydettävyyden merkittävä kasvu selittyi pääosin sivustouudistuksella ja hakukoneoptimoinnilla. Hakusanamainonnan kautta tuli 58 % kaikista sivustolle tehdyistä käynneistä. Toisella puolivuotiskaudella hakusanamainonnan kautta tuli 73 % ja jälkimmäisen vuoden aikana 66 % kaikista käynneistä. Sivustolla käynnit että AdWords-mainosten tuomat käynnit lisääntyivät molemmat 61 % toisena vuonna verrattuna ensimmäiseen vuoteen. Uusien käyntien osuus kaikista käynneistä sivustolla oli koko ajan selvästi yli 80 % ja suunta oli nouseva.
Hakusanamainonnan voidaan todeta tuoneen sivuston löydettävyyteen merkittävän lisäyksen. Hakukoneoptimoinnin jatko- ja tukitoimenpiteenä hakusanamainonta osoittautui kustannustehokkaaksi ja helposti muunneltavissa olevaksi internetmarkkinoinnin muodoksi pk-yritykselle.