Ortopedisen päivystyspotilaan tiedonkulun kriittiset pisteet siirroissa päivystyspoliklinikal-ta osastolle K3 Kirjallisuuskatsaus
Ahlroth-Uotila, Mira; Kankkunen, Riitta (2011)
Ahlroth-Uotila, Mira
Kankkunen, Riitta
Laurea-ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011060811521
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011060811521
Tiivistelmä
Opinnäytetyömme kuuluu Laurea Tikkurilan ammattikorkeakoulun hoitotyön linjan ja Helsingin ja Uudenmaan sairaanhoitopiirin (HUS) Peijaksen sairaalan kehittämistyöhankkeeseen, jossa kehittämistyön tarpeen määrittely kuvataan kaksivaiheisesti. Opinnäytetyömme toimii kehittämishankkeen ensimmäisenä osiona antaen teoreettisen viitekehyksen hankkeen toisen vaiheen empiiriseen osioon, jossa keskitytään tiedonkulun kehittämiseen projektiluonteisesti moniammatillisessa työryhmässä yhdessä päivystyspoliklinikan henkilökunnan kanssa.
Tiedonkulussa tapahtuvat katkokset ovat riski potilasturvallisuudelle ja hyvän hoidon toteu-tumiselle. Viestinnällä, henkilökunnan ammattitaidolla, suullisella ja kirjallisella raportoinnilla koettiin olevan suuri merkitys tiedonkulun katkeamattomalla kululle päivystyspoliklinikalta osastolle K3.
Projekti aloitettiin lokakuussa 2010 ja päätettiin toukokuussa 2011. Sairaanhoidonopiskelijat kirjoittivat kirjallisuuskatsauksen ja teemahaastattelun tulosten pohjalta tulokset auki ja tekivät suositukset tärkeimmäksi nousseista tiedonkulun kriittisistä pisteistä, jotta näihin voitaisiin kiinnittää paremmin huomiota potilaan siirtyessä päivystyspoliklinikalta osastolle K3. Projekti eteni suunnitellusti ja hanketyöskentely vahvisti ammattiidentiteetin kasvua ja syvensi asiantuntijuutta ortopedisestä potilaasta sekä tiedonkulun katkoksien aiheuttamista ongelmista.
Projektin tuotosta voidaan jalostaa päivystyspoliklinikan henkilökunnan kanssa, yhteisen toi-mintamallin löytämiseksi. Inhimilliset tekijät, työntekijän kokemattomuus ja kiire ovat tekijöitä, jotka altistavat tiedonkulun katkoksille ja tarkastuslistan avulla voidaan parantaa tiedonkulkua, joka vaikuttaa suoraan ortopedisen potilaan hoitoprosessiin, potilasturvallisuuteen ja hyvän hoidon toteutumiseen.
Asiasanat, viestintä, potilasturvallisuus, tiedonkulku
Tiedonkulussa tapahtuvat katkokset ovat riski potilasturvallisuudelle ja hyvän hoidon toteu-tumiselle. Viestinnällä, henkilökunnan ammattitaidolla, suullisella ja kirjallisella raportoinnilla koettiin olevan suuri merkitys tiedonkulun katkeamattomalla kululle päivystyspoliklinikalta osastolle K3.
Projekti aloitettiin lokakuussa 2010 ja päätettiin toukokuussa 2011. Sairaanhoidonopiskelijat kirjoittivat kirjallisuuskatsauksen ja teemahaastattelun tulosten pohjalta tulokset auki ja tekivät suositukset tärkeimmäksi nousseista tiedonkulun kriittisistä pisteistä, jotta näihin voitaisiin kiinnittää paremmin huomiota potilaan siirtyessä päivystyspoliklinikalta osastolle K3. Projekti eteni suunnitellusti ja hanketyöskentely vahvisti ammattiidentiteetin kasvua ja syvensi asiantuntijuutta ortopedisestä potilaasta sekä tiedonkulun katkoksien aiheuttamista ongelmista.
Projektin tuotosta voidaan jalostaa päivystyspoliklinikan henkilökunnan kanssa, yhteisen toi-mintamallin löytämiseksi. Inhimilliset tekijät, työntekijän kokemattomuus ja kiire ovat tekijöitä, jotka altistavat tiedonkulun katkoksille ja tarkastuslistan avulla voidaan parantaa tiedonkulkua, joka vaikuttaa suoraan ortopedisen potilaan hoitoprosessiin, potilasturvallisuuteen ja hyvän hoidon toteutumiseen.
Asiasanat, viestintä, potilasturvallisuus, tiedonkulku