Kurikan Alkon palvelun laatu ja asiakastyytyväisyys
Aaltonen, Marjo (2011)
Aaltonen, Marjo
Seinäjoen ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011060811494
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011060811494
Tiivistelmä
Opinnäytetyöni on asiakastyytyväisyyskysely Kurikan Alkolle. Tutkimusongelmana oli selvittää syksyllä 2010 uusitun myymälän asiakkaiden tyytyväisyyttä palveluun, asiakaspalveluun ja uudistettuihin tiloihin.
Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisella lomakekyselyllä keväällä 2011. Vastauksia saatiin 53 kappaletta, joka on noin 10 % myymälän asiakasmäärästä. Vastaajat arvioivat Kurikan Alkon asiakaspalvelua ja vastuullisuutta asteikolla, jossa 5 oli erinomainen ja 1 oli huono. Tutkimusaineisto käsiteltiin SPSS -ohjelman avulla.
Kysely vahvisti asiakkaiden olevan tyytyväisiä Kurikan Alkon palveluihin. Jonkin verran oli negatiivistä palautetta, mutta pääpiirteittäin Kurikan Alkon palvelut saivat kiitettävää palautetta. Tärkeimpinä kehityskohteina mainittakoon viinivalikoiman uusiminen nopeammin ja enemmän erikoisoluita valikoimaan. Myös asiakaspalvelua täytyy kehittää koko ajan ja kuunnella asiakkaita ja heidän toiveitaan.
Asiakkailta saatu palaute on erittäin arvokasta ja palautteen perusteella myymälän henkilökunta ja myymäläpäällikkö pyrkivät kehittämään palveluja asiakkailta saamien palautteiden mukaisesti.
Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisella lomakekyselyllä keväällä 2011. Vastauksia saatiin 53 kappaletta, joka on noin 10 % myymälän asiakasmäärästä. Vastaajat arvioivat Kurikan Alkon asiakaspalvelua ja vastuullisuutta asteikolla, jossa 5 oli erinomainen ja 1 oli huono. Tutkimusaineisto käsiteltiin SPSS -ohjelman avulla.
Kysely vahvisti asiakkaiden olevan tyytyväisiä Kurikan Alkon palveluihin. Jonkin verran oli negatiivistä palautetta, mutta pääpiirteittäin Kurikan Alkon palvelut saivat kiitettävää palautetta. Tärkeimpinä kehityskohteina mainittakoon viinivalikoiman uusiminen nopeammin ja enemmän erikoisoluita valikoimaan. Myös asiakaspalvelua täytyy kehittää koko ajan ja kuunnella asiakkaita ja heidän toiveitaan.
Asiakkailta saatu palaute on erittäin arvokasta ja palautteen perusteella myymälän henkilökunta ja myymäläpäällikkö pyrkivät kehittämään palveluja asiakkailta saamien palautteiden mukaisesti.