Kotikuntoilutarvikkeiden ja -apuvälineiden hankinta ikääntyvän näkökulmasta
Mikkonen, Arto (2011)
Mikkonen, Arto
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011060811475
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011060811475
Tiivistelmä
Tiivistelmä
Opinnäytetyön toimeksiantaja oli Vaajakosken Kuntohoito Ky. Opinnäytetyön tehtävänä oli tutkia ikääntyneiden ihmisten ryhmää ja heidän vaatimuksiaan kotikuntoilutarvikkeen tai –apuvälineen ostoprosessin aikana. Tavoitteena oli selvittää mitkä tietolähteet ovat tärkeimpiä iäkkäille heidän hankkiessaan tietoa koskien kotikuntoilutarvikkeen tai –apuvälineen hankintaa, sekä mitkä tiedot ovat tärkeimpiä liittyen itse tuotteeseen tai ostopaikkaan. Tavoitteena oli tuottaa tietoa , jota voidaan käyttää avuksi yrityksen paremmassa näkyvyydessä ja tehokkaammassa markkinoinnissa.
Opinnäytetyö toteutettiin markkinointitutkimuksena ja tutkimusmenetelmä oli kvantitatiivinen. Aineistonkeruuvaihe toteutettiin kyselytutkimuksena kysymyslomakkeilla, jonka kysymykset koskivat keskeisempiä hankintoihin vaikuttavia tekijöitä. Kyselyn kohderyhmänä olivat aktiiviset yli 65-vuotiaat jyväskyläläiset. Kysely toteutettiin Jyväskylän uimahalli AaltoAlvarissa senioreiden kuntosalivuorolla.
Tutkimuksesta selvisi, että kotikuntoilutarvikkeiden ja –apuvälineiden hankinta oli hyvin tarvelähtöistä ja yksilöllistä. Iäkkäät olivat asiakkaina vaativia ja he halusivat luotettavaa tietoa tulevasta hankinnasta. He hankkivat tietonsa usein lääkäriltä, sukulaisilta ja tuttavilta tai luotettavasta paikallislehdestä. Tuotteen ostopaikkana oli alan erikoisliike, josta sai hyvää henkilökohtaista palvelua. Tuotteilta kaivattiin laatua, sekä helppokäyttöisyyttä. Kaupan oleminen osa ketjuorganisaatiota tai tuotteen ostamisen mahdollisuus verkkokaupasta, eivät vaikuttaneet ostopaikan valintaan.
Väestön ikääntyessä on tärkeää kiinnittää huomiota ikääntyvien terveyteen ja toimintakyvyn ylläpitämiseen. Omatoimisen kuntoilun aloittaminen helpottuu kotikuntoilutarvikkeiden ja –apuvälineiden paremman markkinoinnin ja näkyvyyden ansiosta. Opinnäytetyön tutkimuksen tuloksia voidaan hyödyntää Vaajakosken Kuntohoito Ky:n markkinoinnin tehostamisessa korostamalla yrityksen erikoisosaamista ja palvelun laadukkuutta ja henkilökohtaisuutta.
Opinnäytetyön toimeksiantaja oli Vaajakosken Kuntohoito Ky. Opinnäytetyön tehtävänä oli tutkia ikääntyneiden ihmisten ryhmää ja heidän vaatimuksiaan kotikuntoilutarvikkeen tai –apuvälineen ostoprosessin aikana. Tavoitteena oli selvittää mitkä tietolähteet ovat tärkeimpiä iäkkäille heidän hankkiessaan tietoa koskien kotikuntoilutarvikkeen tai –apuvälineen hankintaa, sekä mitkä tiedot ovat tärkeimpiä liittyen itse tuotteeseen tai ostopaikkaan. Tavoitteena oli tuottaa tietoa , jota voidaan käyttää avuksi yrityksen paremmassa näkyvyydessä ja tehokkaammassa markkinoinnissa.
Opinnäytetyö toteutettiin markkinointitutkimuksena ja tutkimusmenetelmä oli kvantitatiivinen. Aineistonkeruuvaihe toteutettiin kyselytutkimuksena kysymyslomakkeilla, jonka kysymykset koskivat keskeisempiä hankintoihin vaikuttavia tekijöitä. Kyselyn kohderyhmänä olivat aktiiviset yli 65-vuotiaat jyväskyläläiset. Kysely toteutettiin Jyväskylän uimahalli AaltoAlvarissa senioreiden kuntosalivuorolla.
Tutkimuksesta selvisi, että kotikuntoilutarvikkeiden ja –apuvälineiden hankinta oli hyvin tarvelähtöistä ja yksilöllistä. Iäkkäät olivat asiakkaina vaativia ja he halusivat luotettavaa tietoa tulevasta hankinnasta. He hankkivat tietonsa usein lääkäriltä, sukulaisilta ja tuttavilta tai luotettavasta paikallislehdestä. Tuotteen ostopaikkana oli alan erikoisliike, josta sai hyvää henkilökohtaista palvelua. Tuotteilta kaivattiin laatua, sekä helppokäyttöisyyttä. Kaupan oleminen osa ketjuorganisaatiota tai tuotteen ostamisen mahdollisuus verkkokaupasta, eivät vaikuttaneet ostopaikan valintaan.
Väestön ikääntyessä on tärkeää kiinnittää huomiota ikääntyvien terveyteen ja toimintakyvyn ylläpitämiseen. Omatoimisen kuntoilun aloittaminen helpottuu kotikuntoilutarvikkeiden ja –apuvälineiden paremman markkinoinnin ja näkyvyyden ansiosta. Opinnäytetyön tutkimuksen tuloksia voidaan hyödyntää Vaajakosken Kuntohoito Ky:n markkinoinnin tehostamisessa korostamalla yrityksen erikoisosaamista ja palvelun laadukkuutta ja henkilökohtaisuutta.