Etelä-Pohjanmaan maakuntakorkeakoulun imago ja tunnettuus sidosryhmien keskuudessa
Mäkipernaa, Annika (2011)
Mäkipernaa, Annika
Seinäjoen ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011060711346
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011060711346
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää Etelä-Pohjanmaan maakuntakorkeakoulun imagoa sen sidosryhmien silmissä. Lisäksi tavoitteena oli saada tietoa siitä, miten hyvin Etelä-Pohjanmaan maakuntakorkeakoulu tunnetaan ja mistä tieto Etelä-Pohjanmaan maakuntakorkeakoulusta saadaan. Tutkimuksessa oli mukana Etelä-Pohjanmaan maakuntakorkeakoulun kaksi toimipistettä; Kauhavan toimipiste ja Järviseudun toimipiste. Kauhavan toimipistettä koskevat kysymykset kohdennettiin sen sidosryhmille Kauhavan alueelle ja Järviseudun toimipistettä koskevat kysymykset kohdennettiin sen sidosryhmille Järviseudun alueelle. Näiden kahden toimipisteen imagoa ja tunnettuutta verrataan myös toisiinsa.
Imagon kehittäminen on Etelä-Pohjanmaan maakuntakorkeakoululle tärkeää. Imagotutkimus antaakin hyödyllistä tietoa Etelä-Pohjanmaan maakuntakorkeakoululle jatkokehityksen tueksi. Vastaavaa tutkimusta ei ole toimeksiantajalle tehty. Opinnäytetyön teoriaosuudessa käydään läpi imagoa terminä.
Imagon alakäsitteitä, kuten mainetta ja brändiä, käsitellään myös teoriaosuudessa. Opinnäytetyön empiirinen osuus koostuu Etelä-Pohjanmaan maakuntakorkeakoululle tehdystä kvantitatiivisesta tutkimuksesta. Tutkimus suoritettiin sähköpostikyselynä. Sähköpostitse lähetetyssä saatekirjeessä oli linkki Webropol -ohjelman kyselyyn. Vastausaikaa oli noin viikko. Vastauksia saatiin yhteensä 215, joista Kauhavan maakuntakorkeakoulun imagoa koskevaan kyselyyn vastanneita oli 73 ja Järviseudun maakuntakorkeakoulun imagoa koskevaan kyselyyn vastanneita oli 142.
Tutkimuksen tulokset osoittavat Etelä-Pohjanmaan maakuntakorkeakoulun imagon olevan hyvä, mutta tunnettuus on joko huonoa tai kohtuullista. Mielikuvat perustuvat suurimmaksi osaksi lehdestä tai tutulta saatuun tietoon.
Imagon kehittäminen on Etelä-Pohjanmaan maakuntakorkeakoululle tärkeää. Imagotutkimus antaakin hyödyllistä tietoa Etelä-Pohjanmaan maakuntakorkeakoululle jatkokehityksen tueksi. Vastaavaa tutkimusta ei ole toimeksiantajalle tehty. Opinnäytetyön teoriaosuudessa käydään läpi imagoa terminä.
Imagon alakäsitteitä, kuten mainetta ja brändiä, käsitellään myös teoriaosuudessa. Opinnäytetyön empiirinen osuus koostuu Etelä-Pohjanmaan maakuntakorkeakoululle tehdystä kvantitatiivisesta tutkimuksesta. Tutkimus suoritettiin sähköpostikyselynä. Sähköpostitse lähetetyssä saatekirjeessä oli linkki Webropol -ohjelman kyselyyn. Vastausaikaa oli noin viikko. Vastauksia saatiin yhteensä 215, joista Kauhavan maakuntakorkeakoulun imagoa koskevaan kyselyyn vastanneita oli 73 ja Järviseudun maakuntakorkeakoulun imagoa koskevaan kyselyyn vastanneita oli 142.
Tutkimuksen tulokset osoittavat Etelä-Pohjanmaan maakuntakorkeakoulun imagon olevan hyvä, mutta tunnettuus on joko huonoa tai kohtuullista. Mielikuvat perustuvat suurimmaksi osaksi lehdestä tai tutulta saatuun tietoon.