Seikkailupelin viihteellistäminen : Opetuksellisen Saari 42: Gismologia -pelin käsikirjoittaminen
Riissanen, Niko (2011)
Riissanen, Niko
Pohjois-Karjalan ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011060711337
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011060711337
Tiivistelmä
Opinnäytetyöni tarkoituksena oli käsikirjoittamani opetuksellisen Saari 42: Gismologia -seikkailupelin viihteellistäminen. Tämän toteutin tarkastelemalla elektronisten pelien viihteellisyyttä ja opetuksellisuutta suhteessa Saari 42: Gismologia -pelin käsikirjoitukseen. Lisäksi tutkin elektronisten pelien lajityyppejä, erityisesti seikkailupelilajityyppiä.
Ensiksi esittelen Saari 42: Gismologia -pelin lyhyesti. Tämän jälkeen käsittelen teoriaa elektronisista peleistä yleisesti ja vuorovaikutteisuuden mukaan luokiteltavia lajityyppejä. Esittelen myös pelien viihteellisyyttä ja pelien opetuksellisuutta. Sitten käsittelen seikkailupelejä tarkemmin. Tämän jälkeen tutkin opetuksellisen Saari 42: Gismologia -pelin viihteellistämistä liitteenä olevan käsikirjoituksen avulla. Lopuksi pohdin havaintojani opetuksellisen seikkailupelin viihteellistämisestä.
Pelin maailman tulee olla yhtenäinen kokonaisuus. Kaikkien pelissä olevien toimintojen, esimerkiksi työllistymistaitojen kehittämisen, tulee olla perusteltavissa pelin maailmaan sopivalla tavalla. Jos opetuksellisuus ei ole esitetty pelin maailman keinoin, pelaajan pelikokemus rikkoontuu.
Ensiksi esittelen Saari 42: Gismologia -pelin lyhyesti. Tämän jälkeen käsittelen teoriaa elektronisista peleistä yleisesti ja vuorovaikutteisuuden mukaan luokiteltavia lajityyppejä. Esittelen myös pelien viihteellisyyttä ja pelien opetuksellisuutta. Sitten käsittelen seikkailupelejä tarkemmin. Tämän jälkeen tutkin opetuksellisen Saari 42: Gismologia -pelin viihteellistämistä liitteenä olevan käsikirjoituksen avulla. Lopuksi pohdin havaintojani opetuksellisen seikkailupelin viihteellistämisestä.
Pelin maailman tulee olla yhtenäinen kokonaisuus. Kaikkien pelissä olevien toimintojen, esimerkiksi työllistymistaitojen kehittämisen, tulee olla perusteltavissa pelin maailmaan sopivalla tavalla. Jos opetuksellisuus ei ole esitetty pelin maailman keinoin, pelaajan pelikokemus rikkoontuu.