Leikkien vaikutus 6–8-vuotiaiden erityistukea tarvitsevien lasten vesitaitoon
Tarvainen, Mia; Lonka, Petra (2011)
Tarvainen, Mia
Lonka, Petra
Savonia-ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011060711308
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011060711308
Tiivistelmä
Opinnäytetyömme on laadullinen tutkimus, johon liittyy toiminnallinen osuus. Tutkimuksemme tarkoituksena on kuvata leikkien vaikutusta 6–8-vuotiaiden erityistukea tarvitsevien lasten vesitaitoon. Tutkimuksemme tavoitteena on selvittää leikkien hyödynnettävyyttä lasten vesitaitojen opettamisessa.
Tutkimuksemme toteutettiin yhteistyössä Mäntykankaan koulun kanssa. Tutkimukseemme osallistui neljä 6–8-vuotiasta lasta. Osallistujille järjestettiin kolmen kuukauden mittainen harjoittelujakso, joka koostui yhteensä kahdeksasta uintikerrasta. Allaskertojen pituus oli keskimäärin 45 minuuttia. Ohjatut uintikerrat sisälsivät vesitaidon eri osa-alueiden harjoittelua leikin varjolla. Harjoiteltavista osa-alueista keskeisimmät olivat veteen puhaltaminen, kelluminen ja sukeltaminen. Nämä taidot valittiin harjoiteltaviksi teemoiksi, koska ne ovat uimaan oppimisen edellytyksiä.
Tutkimusaineistoa kerättiin videoimalla ja valokuvaamalla harjoittelutilanteita. Kuvamateriaalin tueksi tehtiin omia havaintoja lapsista ja heidän toiminnastaan altaassa. Laadullisen tutkimuksen tapaan pääpyrkimyksenämme ei ollut tutkimuksen tulosten yleistäminen, vaan aineistomme on ainutlaatuista ja kuvaa tiettyjen lasten vesitaitojen kehittymistä tietyissä tilanteissa. Tutkimustamme voivat hyödyntää kaikki erityistukea tarvitsevien lasten kanssa toimivat. He voivat rohkaista lapsia rennompaan vedessä olemiseen ja opettaa näille uimaan oppimisen edellytyksiä.
Tutkimuksemme toteutettiin yhteistyössä Mäntykankaan koulun kanssa. Tutkimukseemme osallistui neljä 6–8-vuotiasta lasta. Osallistujille järjestettiin kolmen kuukauden mittainen harjoittelujakso, joka koostui yhteensä kahdeksasta uintikerrasta. Allaskertojen pituus oli keskimäärin 45 minuuttia. Ohjatut uintikerrat sisälsivät vesitaidon eri osa-alueiden harjoittelua leikin varjolla. Harjoiteltavista osa-alueista keskeisimmät olivat veteen puhaltaminen, kelluminen ja sukeltaminen. Nämä taidot valittiin harjoiteltaviksi teemoiksi, koska ne ovat uimaan oppimisen edellytyksiä.
Tutkimusaineistoa kerättiin videoimalla ja valokuvaamalla harjoittelutilanteita. Kuvamateriaalin tueksi tehtiin omia havaintoja lapsista ja heidän toiminnastaan altaassa. Laadullisen tutkimuksen tapaan pääpyrkimyksenämme ei ollut tutkimuksen tulosten yleistäminen, vaan aineistomme on ainutlaatuista ja kuvaa tiettyjen lasten vesitaitojen kehittymistä tietyissä tilanteissa. Tutkimustamme voivat hyödyntää kaikki erityistukea tarvitsevien lasten kanssa toimivat. He voivat rohkaista lapsia rennompaan vedessä olemiseen ja opettaa näille uimaan oppimisen edellytyksiä.