Tyytyväisyyskysely Kemin vastaanottokeskuksen asiakkaille
Heikkilä, Essi (2011)
Heikkilä, Essi
Kemi-Tornion ammattikorkeakoulu Lapin ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011060711286
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011060711286
Tiivistelmä
Opinnäytetyön kuvaus: Tein opinnäytetyöni yhteistyössä Kemin vastaanottokeskuksen kanssa. Opinnäytetyölläni pyrin antamaan tietoa vastaanottokeskuksen asiakkaiden tyytyväisyydestä keskuksen toiminnasta sekä palveluista. Työssäni selvitän mihin asiakkaat ovat tyytyväisiä ja tyytymättömiä sekä mitä palveluissa ja toiminnassa tulisi kehittää.
Teoreettinen ja käsitteellinen esittely: Opinnäytetyössäni käsittelen yleisesti vastaanottokeskuksia Suomessa, esittelen Kemin vastaanottokeskuksen ja keskuksen toimintaa. Lisäksi käyn läpi turvapaikanhakukaaren Suomessa, Suomen pakolaispolitiikkaa sekä tilastoja.
Metodologinen esittely: Opinnäytetyöni on kvantitatiivinen eli määrällinen tutkimus. Tutkimus-joukkona olivat Kemin vastaanottokeskuksen asiakkaat. Vastaustilaisuuksissa kyselyyn osallistui 61 yli 18-vuotiasta turvapaikanhakijaa joka oli noin puolet sen hetkisestä asiakasmäärästä vastaanotto-keskuksessa.
Keskeiset tutkimustulokset: Asiakkaat kokevat vastaanottokeskuksen turvalliseksi ja hyväksi pai-kaksi asua. Lisäksi he tietävät mistä saada apua ongelmatilanteissa. Asiakkaat kokevat, että heidän asioitaan hoidetaan ja he saavat hyvää asiakaspalvelua toimistossa asioidessaan. Suurin osa asiak-kaista käy suomen kielen opetuksessa, mutta toivoisi sitä olevan lisää.
Johtopäätökset: Kemin vastaanottokeskuksen asiakkaat ovat pääosin tyytyväisiä vastaanottokes-kuksen toimintaan ja palveluihin. Asiakkaat ovat tyytyväisiä myös vastaanottokeskuksen henkilö-kunnan toimintaan ja kokevat, että heidän asioitansa hoidetaan.
Teoreettinen ja käsitteellinen esittely: Opinnäytetyössäni käsittelen yleisesti vastaanottokeskuksia Suomessa, esittelen Kemin vastaanottokeskuksen ja keskuksen toimintaa. Lisäksi käyn läpi turvapaikanhakukaaren Suomessa, Suomen pakolaispolitiikkaa sekä tilastoja.
Metodologinen esittely: Opinnäytetyöni on kvantitatiivinen eli määrällinen tutkimus. Tutkimus-joukkona olivat Kemin vastaanottokeskuksen asiakkaat. Vastaustilaisuuksissa kyselyyn osallistui 61 yli 18-vuotiasta turvapaikanhakijaa joka oli noin puolet sen hetkisestä asiakasmäärästä vastaanotto-keskuksessa.
Keskeiset tutkimustulokset: Asiakkaat kokevat vastaanottokeskuksen turvalliseksi ja hyväksi pai-kaksi asua. Lisäksi he tietävät mistä saada apua ongelmatilanteissa. Asiakkaat kokevat, että heidän asioitaan hoidetaan ja he saavat hyvää asiakaspalvelua toimistossa asioidessaan. Suurin osa asiak-kaista käy suomen kielen opetuksessa, mutta toivoisi sitä olevan lisää.
Johtopäätökset: Kemin vastaanottokeskuksen asiakkaat ovat pääosin tyytyväisiä vastaanottokes-kuksen toimintaan ja palveluihin. Asiakkaat ovat tyytyväisiä myös vastaanottokeskuksen henkilö-kunnan toimintaan ja kokevat, että heidän asioitansa hoidetaan.