Hiljainen tieto esimiestyön apuvälineenä kaupallis-teknisessä yrityksessä
Seppänen, Petri (2011)
Seppänen, Petri
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011060711278
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011060711278
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää hiljaisen tiedon olemassaoloa ja ilmentymistä. Lisäksi tarkoituksena oli pyrkiä selvittämään sitä, miten hiljainen tieto saadaan talteen, käyttöön ja mahdollisesti jopa kilpailueduksi. Työssä ei pyritty etsimään hiljaisen tiedon tietosisältöä, vaan löytämään välineet ja tavat hiljaisen tiedon hyödyntämiseksi.
Tutkimusmenetelmänä työssä käytettiin toimintatutkimusta. Tutkimus toteutettiin kyselylomakkeen ja Digium-ohjelmiston avulla. Lomake jaettiin täytettäväksi kolmessa eri tilaisuudessa.
Tutkimustulosten perusteella voidaan todeta Yritys Oy:n palveluksessa olevalla henkilöstöllä olevan hiljaista tietoa. Hiljaista tietoa ollaan selkeästi valmiita jakamaan ja toisaalta yrityksessä halutaan muidenkin hiljaisen tiedon olevan kaikkien käytettävissä.
Hiljaisen tiedon keräämiseen ja tallentamiseen tarvitaan yksinkertainen ja helppo toimintamalli. Tallennusta varten ei välttämättä tarvitse luoda mitään uutta järjestelmää, vaan olemassa olevia järjestelmiä kehittämällä on saatavissa tarkoitukseen sopiva.
Koska kehityskeskusteluun kuuluu jo nyt erilaisten tietojen kirjaamista kehityskeskustelulomakkeeseen, voisi hiljaisen tiedon kartoitus sisältyä tähän prosessiin. Vastaavantyyppinen tietojen kirjaaminen pitää tehdä myös niiden henkilöiden kanssa, jotka ovat siirtymässä tai juuri siirtyneet eläkkeelle tai muihin tehtäviin talon sisällä.
Parhaimmillaan henkilöstön hiljaisen tietämyksen avulla on tutkimuksen valossa saavutettavissa kilpailuetua. Tietämystä pystytään hyödyntämään mahdollisesti jopa uusilla palveluratkaisuilla tai uusilla markkina-alueilla.
Tutkimusmenetelmänä työssä käytettiin toimintatutkimusta. Tutkimus toteutettiin kyselylomakkeen ja Digium-ohjelmiston avulla. Lomake jaettiin täytettäväksi kolmessa eri tilaisuudessa.
Tutkimustulosten perusteella voidaan todeta Yritys Oy:n palveluksessa olevalla henkilöstöllä olevan hiljaista tietoa. Hiljaista tietoa ollaan selkeästi valmiita jakamaan ja toisaalta yrityksessä halutaan muidenkin hiljaisen tiedon olevan kaikkien käytettävissä.
Hiljaisen tiedon keräämiseen ja tallentamiseen tarvitaan yksinkertainen ja helppo toimintamalli. Tallennusta varten ei välttämättä tarvitse luoda mitään uutta järjestelmää, vaan olemassa olevia järjestelmiä kehittämällä on saatavissa tarkoitukseen sopiva.
Koska kehityskeskusteluun kuuluu jo nyt erilaisten tietojen kirjaamista kehityskeskustelulomakkeeseen, voisi hiljaisen tiedon kartoitus sisältyä tähän prosessiin. Vastaavantyyppinen tietojen kirjaaminen pitää tehdä myös niiden henkilöiden kanssa, jotka ovat siirtymässä tai juuri siirtyneet eläkkeelle tai muihin tehtäviin talon sisällä.
Parhaimmillaan henkilöstön hiljaisen tietämyksen avulla on tutkimuksen valossa saavutettavissa kilpailuetua. Tietämystä pystytään hyödyntämään mahdollisesti jopa uusilla palveluratkaisuilla tai uusilla markkina-alueilla.