Pyhäjoen yläkoulun lukudiplomi : Lukemisen iloa nuorille
Rajaniemi, Riikka (2011)
Rajaniemi, Riikka
Seinäjoen ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011060711258
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011060711258
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä kuvattiin Pyhäjoen yläkoulun lukudiplomin suunnitteluprosessin etenemistä alusta loppuun. Suunnittelutyö toteutettiin osaksi yhteistyössä Pyhäjoen yläkoulun ja Pyhäjoen kunnankirjaston kanssa.
Lukudiplomiin kuuluvien kirjalistojen lisäksi opinnäytetyöprosessiin kuului joulukuussa 2010 Pyhäjoen yläkoulun oppilaille tehty pieni avoin kysely, jossa kysyttiin heidän suosikkikirjojaan ja -kirjailijoitaan sekä heidän mielipiteitään uusista kirjalistoista. Kyselyyn otettiin mukaan neljä oppilasta joka luokka-asteelta, kaksi tyttöä ja kaksi poikaa.
Opinnäytetyössä käsiteltiin myös lukemisen teoriaa: lukutaidon eri muotoja sekä lasten ja nuorten muuttuneita lukutaitoja. Tärkeimmistä nuorten lukutaitoa mittaavista tutkimuksista kerrottiin esimerkkeinä kansainvälisestä 15-vuotiaiden lukutaidon tasoa mittaavasta PISA -tutkimuksesta sekä kotimaisista nuorten lukuharrastusta, kirjavalintoihin vaikuttavia tekijöitä ja nuorten kirjojen valintaperusteita kartoittavista tutkimuksista. Ne kertovat paljon suomalaisten nuorten lukutottumuksista ja lukemisen osuudesta suhteessa muihin vapaa-ajan viettotapoihin.
Opinnäytetyössä käytettiin esimerkkeinä kahta lukudiplomia: Oulun uudistettuja, eri kouluasteiden omia lukudiplomeita sekä Pyhäjoen alakoulun lukudiplomia, esiteltiin niiden syntyhistoriaa, toimintaperiaatteita, sisältöjä ja tärkeimpiä tavoitteita.
Lukudiplomiin kuuluvien kirjalistojen lisäksi opinnäytetyöprosessiin kuului joulukuussa 2010 Pyhäjoen yläkoulun oppilaille tehty pieni avoin kysely, jossa kysyttiin heidän suosikkikirjojaan ja -kirjailijoitaan sekä heidän mielipiteitään uusista kirjalistoista. Kyselyyn otettiin mukaan neljä oppilasta joka luokka-asteelta, kaksi tyttöä ja kaksi poikaa.
Opinnäytetyössä käsiteltiin myös lukemisen teoriaa: lukutaidon eri muotoja sekä lasten ja nuorten muuttuneita lukutaitoja. Tärkeimmistä nuorten lukutaitoa mittaavista tutkimuksista kerrottiin esimerkkeinä kansainvälisestä 15-vuotiaiden lukutaidon tasoa mittaavasta PISA -tutkimuksesta sekä kotimaisista nuorten lukuharrastusta, kirjavalintoihin vaikuttavia tekijöitä ja nuorten kirjojen valintaperusteita kartoittavista tutkimuksista. Ne kertovat paljon suomalaisten nuorten lukutottumuksista ja lukemisen osuudesta suhteessa muihin vapaa-ajan viettotapoihin.
Opinnäytetyössä käytettiin esimerkkeinä kahta lukudiplomia: Oulun uudistettuja, eri kouluasteiden omia lukudiplomeita sekä Pyhäjoen alakoulun lukudiplomia, esiteltiin niiden syntyhistoriaa, toimintaperiaatteita, sisältöjä ja tärkeimpiä tavoitteita.