Virikeklubi yksilön kohtaamisessa : Ikääntyneille suunnatun yksilöllisen viriketoiminnan kehittäminen
Järventausta, Minna; Lehmuskoski, Katri (2011)
Järventausta, Minna
Lehmuskoski, Katri
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011060711229
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011060711229
Tiivistelmä
Opinnäytetyömme tarkoituksena oli kehittää uusi palvelutuote kotihoitoyritys Harmonia Care Oy:lle ja kokeilla sen toimivuutta käytännössä. Yritys oli havainnut tarpeen yksilöllistä viriketoimintaa tarjoavasta palvelusta ikääntyneille. Palvelutuotteen, Virikeklubin, tavoitteeksi oli asetettu elämänlaadun parantaminen viriketoiminnan avulla. Toimintaterapeuttisesta näkökulmasta saimme tukea
palvelutuotteen suunnitteluun, ja ajatuksiamme ohjasi toiminnan merkitys ihmisen hyvinvoinnille. Toiminnan tarvetta yksilölle perustelimme toiminnan tieteen ja Kanadalaisen toiminnallisen suorittamisen ja sitouttamisen mallin (CMOP-E) avulla.
Suunnitteluvaiheessa teimme palvelutuotteelle rakenteen, jota lähdimme kokeilemaan yrityksen kahdelle asiakkaalle. Kokeilun tueksi valitsimme kaksi kyselyä: elämänlaatua mittaavan WHOQOL-BREF:n ja masennuksen oireista kertovan GDS-15:n. Kyselyt tehtiin kokeilujakson alussa ja lopussa, jotta nähtäisiin palvelutuotteen vaikutuksia asiakkaiden elämänlaatuun.
Varsinaisena tuloksena työstämme oli palvelutuote. Sen ideana oli tarjota yksilöllistä sekä ryhmämuotoista viriketoimintaa. Palvelutuotteessa korostui asiakaskeskeisyys, joka näkyi esimerkiksi asiakkaan mahdollisuudessa päättää toiminnasta. Kokeilussa huomasimme, että suunnitelman mukaista palvelutuotteen rakennetta tulee porrastaa asiakkaan mukaan. Kyselyt eivät itsessään tuottaneet palvelutuotteen kannalta merkittävää tietoa vaan johtopäätökset perustuivat havainnointiin ja asiakkaiden kommentteihin. Mittaukset pystyttiin toteuttamaan vain toiselle asiakkaista.
Totesimme opinnäytetyötä tehdessämme yksilölliselle viriketoiminnalle olevan tarvetta, koska sitä on selkeästi vähemmän tarjolla kuin ryhmämuotoista toimintaa. Asiakkaiden suhtautuminen antoi viitteitä, että yksilölliset kohtaamiset toivat elämään mielekkyyttä. Palvelutuotteella voisi näin ollen olla kysyntää.
palvelutuotteen suunnitteluun, ja ajatuksiamme ohjasi toiminnan merkitys ihmisen hyvinvoinnille. Toiminnan tarvetta yksilölle perustelimme toiminnan tieteen ja Kanadalaisen toiminnallisen suorittamisen ja sitouttamisen mallin (CMOP-E) avulla.
Suunnitteluvaiheessa teimme palvelutuotteelle rakenteen, jota lähdimme kokeilemaan yrityksen kahdelle asiakkaalle. Kokeilun tueksi valitsimme kaksi kyselyä: elämänlaatua mittaavan WHOQOL-BREF:n ja masennuksen oireista kertovan GDS-15:n. Kyselyt tehtiin kokeilujakson alussa ja lopussa, jotta nähtäisiin palvelutuotteen vaikutuksia asiakkaiden elämänlaatuun.
Varsinaisena tuloksena työstämme oli palvelutuote. Sen ideana oli tarjota yksilöllistä sekä ryhmämuotoista viriketoimintaa. Palvelutuotteessa korostui asiakaskeskeisyys, joka näkyi esimerkiksi asiakkaan mahdollisuudessa päättää toiminnasta. Kokeilussa huomasimme, että suunnitelman mukaista palvelutuotteen rakennetta tulee porrastaa asiakkaan mukaan. Kyselyt eivät itsessään tuottaneet palvelutuotteen kannalta merkittävää tietoa vaan johtopäätökset perustuivat havainnointiin ja asiakkaiden kommentteihin. Mittaukset pystyttiin toteuttamaan vain toiselle asiakkaista.
Totesimme opinnäytetyötä tehdessämme yksilölliselle viriketoiminnalle olevan tarvetta, koska sitä on selkeästi vähemmän tarjolla kuin ryhmämuotoista toimintaa. Asiakkaiden suhtautuminen antoi viitteitä, että yksilölliset kohtaamiset toivat elämään mielekkyyttä. Palvelutuotteella voisi näin ollen olla kysyntää.