Käynnistysprojektien budjettien toteutuminen case-yrityksessä
Finnberg, Mikko (2011)
Finnberg, Mikko
Laurea-ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011060711203
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011060711203
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tutkitaan yritys X:n palvelunkäynnistysprojektien kannattavuutta ja ennustetarkkuutta sekä arvioidaan vaikutuksia asiakkuuksien kannattavuuteen jatkuvan palvelun aikana. Hankkeessa on tavoitteena arvioida kuinka hyvin käynnistysprojektit ovat toteutuneet suhteessa alkuperäiseen asiakkaalle myytyyn aikatauluun ja budjettiin. Yritys X on globaali toimija, joka tuottaa ict-palveluja asiakkailleen. Yritys X on erikoistunut ulkoistamaan asiakkaidensa IT-toimintoja ja tarjoaa tähän tarkoitukseen vakioitua palvelutarjoomaa.
Opinnäytetyö on toteutettu hyödyntämällä yrityksen projektiraportteja, haastattelemalla kahta projektipäällikköä ja tutustumalla alaan liittyvään keskeiseen teoriaan. Avainlukujen valinnassa on hyödynnetty teoriaa ja yritys X:ssä käytettyjä mittareita. Projektipäälliköiden haastattelut on toteutettu noin tunnin kestävinä teemahaastatteluina, joissa projektipäälliköt ovat saaneet kertoa hankkeiden toteutuksista. Hankkeeseen rajataan yritys X:n tarjooman Y käynnistysprojektit (23 kpl) päättymishetken perusteella vuosilta 2007 - 2010. Mukana on vain uudet palvelujen käynnistykset, jolloin esimerkiksi vanhojen palveluiden laajennusprojektit on jätetty aineistosta pois.
Aineiston perusteella havaittiin, että käynnistysprojektit poikkeavat usein merkittävästi alkuperäisestä aikataulusta ja budjetista. Poikkeamat johtuvat useista tekijöistä. Matriisiorganisaation eri sidosryhmien osittain poikkeavat tavoitteet aiheuttavat osaltaan kitkaa, joka vaikeuttaa projektien suunnittelua ja toteutusta. Haastatteluiden perusteella monet projektiprosessissa määritellyt asiat, kuten projektipäällikön osuus suunnittelussa tai riskien analysointi, eivät toteudu täysin suunnitellulla tavalla. Projektipäälliköiden ja kehityspäällikön haastattelun perusteella käynnistysprojektin epäonnistumisesta voi seurata heikentynyttä laskutusta, kasvaneita kuluja ja asiakastyytyväisyyden heikkenemistä.
Opinnäytetyö on toteutettu hyödyntämällä yrityksen projektiraportteja, haastattelemalla kahta projektipäällikköä ja tutustumalla alaan liittyvään keskeiseen teoriaan. Avainlukujen valinnassa on hyödynnetty teoriaa ja yritys X:ssä käytettyjä mittareita. Projektipäälliköiden haastattelut on toteutettu noin tunnin kestävinä teemahaastatteluina, joissa projektipäälliköt ovat saaneet kertoa hankkeiden toteutuksista. Hankkeeseen rajataan yritys X:n tarjooman Y käynnistysprojektit (23 kpl) päättymishetken perusteella vuosilta 2007 - 2010. Mukana on vain uudet palvelujen käynnistykset, jolloin esimerkiksi vanhojen palveluiden laajennusprojektit on jätetty aineistosta pois.
Aineiston perusteella havaittiin, että käynnistysprojektit poikkeavat usein merkittävästi alkuperäisestä aikataulusta ja budjetista. Poikkeamat johtuvat useista tekijöistä. Matriisiorganisaation eri sidosryhmien osittain poikkeavat tavoitteet aiheuttavat osaltaan kitkaa, joka vaikeuttaa projektien suunnittelua ja toteutusta. Haastatteluiden perusteella monet projektiprosessissa määritellyt asiat, kuten projektipäällikön osuus suunnittelussa tai riskien analysointi, eivät toteudu täysin suunnitellulla tavalla. Projektipäälliköiden ja kehityspäällikön haastattelun perusteella käynnistysprojektin epäonnistumisesta voi seurata heikentynyttä laskutusta, kasvaneita kuluja ja asiakastyytyväisyyden heikkenemistä.