Toiminnalliset virtuaalikaupungit
Fridell, Petri (2011)
Fridell, Petri
Kajaanin ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011060611129
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011060611129
Tiivistelmä
Virtuaalikaupungit ovat kiinnostava sovelluksen aihe. Virtuaalikaupungilla tässä yhteydessä tarkoitetaan tietoko-nesovellusta, jonka kaupunkimainen peliympäristö on oikeastikin olemassa. Virtuaalikaupunki on silloin toiminnallinen kun siinä pystyy monipuolisesti vuoro vaikuttamaan pelimaailman esineisiin ja tapahtumiin. Sovellus sisältää erilaisia pelihahmoja, siinä voi suorittaa pelimäisiä tehtäviä ja olla sosiaalisessa vuorovaikutuksessa toisten pelaajien kanssa.
Opinnäytetyössä tutkitaan mitä arvoa virtuaalikaupunki sovelluksilla on. Nykyteknologialla olisi mahdollista toteuttaa myös Suomen kaupungeista laadukas virtuaalikaupunkisovellus. Opinnäytetyössä tutustutaan Suomessa aiemmin tehtyihin virtuaalimalleihin. Virtuaalimatkailu tekee virtuaalikaupungin kohteen tutuksi matkailijoille, ennen sekä jälkeen matkan. Paikallinen arvo voi olla sekä kohteen asukkaille ja yrityksille, kun esimerkiksi paikallistunnettavuus lisääntyy. Virtuaalikaupungin konseptilla on rajoitteita, kuten se kuinka sen käyttäjät suhtautuvat väkivaltaiseen sisältöön.
Toiminnallisuuden käsitteeseen sukelletaan erottelemalla virtuaalikaupungin hyötysovellus osio ja pelimäiset sovellukset. Työssä käsitellään mitä pelimäisyys on ja millaisia ovat kokemukselliset pelit ja mitkä pienet yksityiskohdat tuovat peliin lisäarvoa. Työssä vastataan myös kysymyksiin: Kuinka pelimoottoreilla pystytään tekemään vastaavia sovelluksia? Mitä tulee ottaa huomioon ympäristön mallinnuksessa, myös valaistuksen ja pintojen osalta? Millaisia rajoitteita tulee vastaan mallinnusta tehtäessä? Kuinka sovelluksen tekemiseen saadaan tuloja ja kuinka projektia saadaan elätettyä?
Työssä esitellään viisi erityyppistä pelilajia, jotka soveltuisivat virtuaalikaupunkisovelluksen toiminnallisuudeksi. Näissä peleissä pelaajan tulee päästä tekemään tutussa ympäristössä asioita, joita hän ei voi tehdä normaalisti.
Opinnäyteprosessin aikana syntynyt mallinnus Kajaanin keskustasta herätti paljon kiinnostusta. Sovelluksessa pystyy liikkumaan pelihahmolla, sekä ajamaan autolla.
Opinnäytetyössä tutkitaan mitä arvoa virtuaalikaupunki sovelluksilla on. Nykyteknologialla olisi mahdollista toteuttaa myös Suomen kaupungeista laadukas virtuaalikaupunkisovellus. Opinnäytetyössä tutustutaan Suomessa aiemmin tehtyihin virtuaalimalleihin. Virtuaalimatkailu tekee virtuaalikaupungin kohteen tutuksi matkailijoille, ennen sekä jälkeen matkan. Paikallinen arvo voi olla sekä kohteen asukkaille ja yrityksille, kun esimerkiksi paikallistunnettavuus lisääntyy. Virtuaalikaupungin konseptilla on rajoitteita, kuten se kuinka sen käyttäjät suhtautuvat väkivaltaiseen sisältöön.
Toiminnallisuuden käsitteeseen sukelletaan erottelemalla virtuaalikaupungin hyötysovellus osio ja pelimäiset sovellukset. Työssä käsitellään mitä pelimäisyys on ja millaisia ovat kokemukselliset pelit ja mitkä pienet yksityiskohdat tuovat peliin lisäarvoa. Työssä vastataan myös kysymyksiin: Kuinka pelimoottoreilla pystytään tekemään vastaavia sovelluksia? Mitä tulee ottaa huomioon ympäristön mallinnuksessa, myös valaistuksen ja pintojen osalta? Millaisia rajoitteita tulee vastaan mallinnusta tehtäessä? Kuinka sovelluksen tekemiseen saadaan tuloja ja kuinka projektia saadaan elätettyä?
Työssä esitellään viisi erityyppistä pelilajia, jotka soveltuisivat virtuaalikaupunkisovelluksen toiminnallisuudeksi. Näissä peleissä pelaajan tulee päästä tekemään tutussa ympäristössä asioita, joita hän ei voi tehdä normaalisti.
Opinnäyteprosessin aikana syntynyt mallinnus Kajaanin keskustasta herätti paljon kiinnostusta. Sovelluksessa pystyy liikkumaan pelihahmolla, sekä ajamaan autolla.