Tuotesijoittelu tositelevisio-ohjelmassa : esimerkkinä Gastronautti Big Brotherissa
Koski, Tiia (2011)
Koski, Tiia
Laurea-ammattikorkeakoulu
2011
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011060611088
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011060611088
Tiivistelmä
Tuotesijoittelu on lähtöisin Yhdysvalloista ja näkyvintä tuotesijoittelua tapahtuu tositelevisio-ohjelmissa. Markkinoinnin yhtenä muotona tuotesijoittelu on varsin uusi ilmiö Suomessa. Tositelevisio-ohjelmien yleistyessä myös tuotesijoittelu on kasvanut suomalaisessa televisiossa.
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, miten katsojat kokivat Gastronautin tuotesijoittelun Big Brother tositelevisio-ohjelmassa. Tutkimuksen avulla haluttiin myös selvittää miten Gastronautin mukanaolo vaikutti vastaajien mielikuvaan Gastronautista ja kuinka hyvin he huomasivat Gastronautin Big Brotherissa.
Työn teoriaosuudessa perehdytään tuotesijoitteluun. Lisäksi käsitellään muita televisiossa käytettyjä mainonnan muotoja, brändien havainnointia sekä mielikuvien muodostumista. Tutkimusosuus toteutettiin kvantitatiivista tutkimusmenetelmää käyttäen ja se suoritettiin kyselylomakkeen avulla, henkilökohtaisesti kohderyhmää lähestymällä kauppakeskus Jumbossa. Opinnäytetyön tutkimuksen kohderyhmänä olivat noin 25-40-vuotiaat Big Brotheria seuranneet pääkaupunkiseutulaiset. Tutkimuksen tulokset käsiteltiin Excel-tietojenkäsittelyohjelmalla.
Tutkimuksesta kävi ilmi, että Gastronautin tuotesijoittelu Big Brotherissa oli onnistunutta, eikä se juurikaan herättänyt vastaajissa negatiivisia mielikuvia Gastronautista. Tutkimukseen osallistuneet pitivät Big Brotheria soveliaana ympäristönä tuotesijoittelulle, eivätkä kokeneet ohjelman sisältävän tuotesijoittelua liikaa. Vastaajista huomattava enemmistö oli kiinnittänyt huomiota Gastronautin tuotesijoitteluun ja koki Big Brotherin sopivaksi esiintymisympäristöksi Gastronautille.
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, miten katsojat kokivat Gastronautin tuotesijoittelun Big Brother tositelevisio-ohjelmassa. Tutkimuksen avulla haluttiin myös selvittää miten Gastronautin mukanaolo vaikutti vastaajien mielikuvaan Gastronautista ja kuinka hyvin he huomasivat Gastronautin Big Brotherissa.
Työn teoriaosuudessa perehdytään tuotesijoitteluun. Lisäksi käsitellään muita televisiossa käytettyjä mainonnan muotoja, brändien havainnointia sekä mielikuvien muodostumista. Tutkimusosuus toteutettiin kvantitatiivista tutkimusmenetelmää käyttäen ja se suoritettiin kyselylomakkeen avulla, henkilökohtaisesti kohderyhmää lähestymällä kauppakeskus Jumbossa. Opinnäytetyön tutkimuksen kohderyhmänä olivat noin 25-40-vuotiaat Big Brotheria seuranneet pääkaupunkiseutulaiset. Tutkimuksen tulokset käsiteltiin Excel-tietojenkäsittelyohjelmalla.
Tutkimuksesta kävi ilmi, että Gastronautin tuotesijoittelu Big Brotherissa oli onnistunutta, eikä se juurikaan herättänyt vastaajissa negatiivisia mielikuvia Gastronautista. Tutkimukseen osallistuneet pitivät Big Brotheria soveliaana ympäristönä tuotesijoittelulle, eivätkä kokeneet ohjelman sisältävän tuotesijoittelua liikaa. Vastaajista huomattava enemmistö oli kiinnittänyt huomiota Gastronautin tuotesijoitteluun ja koki Big Brotherin sopivaksi esiintymisympäristöksi Gastronautille.