Kiinteistönhoidon mitoituksen kehittäminen
Kangas, Jon (2011)
Kangas, Jon
Tampereen ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011060611085
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011060611085
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli vertailla kiinteistönhoitotyön mitoitusta ja toteutuneita töiden suoritusaikoja. Työtä varten valittiin 4 kiinteistöä, jotka olivat Lännen Kiinteistö-palvelu Oy:n asiakkaita. Mitoittaminen suoritettiin ATOPkh-mitoitus-ohjelmalla, ja laskentaa varten muokattiin kiinteistöille sopiva laskentapohja. Toteutuneet arvot selvi-tettiin GPS – seurantajärjestelmien ja haastattelujen avulla.
Työn edetessä havaittiin, että kiinteistönhoitotyön palveluntarjoaja joutuu tekemään organisaatioapuajan ulkopuolelle sijoittuvia työtehtäviä. Eroja aiheuttivat kiinteistöjen yleiskunto ja palvelusopimusten muutokset. Tutkimuksessa havaittiin, että organi-saatioapuajan ulkopuolelle sijoittuvia työtehtäviä ei oteta huomioon mitoitus-ohjelmistossa.
Työssä kehitettiin apuvälineitä kiinteistönhoidon mitoittamiseen. Mitoituskatsel-muksella saadaan varmempaa tietoa kiinteistön alueista ja rakennuksista. Erillisen piste-järjestelmän avulla voidaan saavuttaa yhtenäinen järjestelmä, jonka avulla kiinteistön-hoidon tarjouspyynnöt yksinkertaistuvat ja selkeytyvät. Lisäksi pohdittiin sopimuksen yhteydessä kiinteistön omistajalle tehtävää kyselyä, jolla pyritään osoittamaan erityylisten sopimussisältöjen edut ja haitat.
Lännen Kiinteistöpalvelu Oy on Pirkanmaalla toimiva kiinteistönhoito-organisaatio. Huoltokohteita on noin 300 kappaletta ja huoltomiehiä noin 41 henkilöä. Lännen Kiin-teistöpalvelu Oy tarjoaa myös korjaus- ja puutarhapalveluja sekä tytäryhtiöidensä kautta siivous- ja isännöintipalveluja. Yhteensä henkilöstöön kuuluu noin 105 henkilöä. Län-nen Kiinteistöpalvelu Oy konserni pyrkii toiminnallaan asiakasläheisyyteen, laatuun ja avoimeen vuorovaikutukseen, jotka vaikuttivat suuresti tämän työn syntyyn. Työn apuvälineiden tarkoitus on tarjota tietoa myös kiinteistön omistajille.
Työn edetessä havaittiin, että kiinteistönhoitotyön palveluntarjoaja joutuu tekemään organisaatioapuajan ulkopuolelle sijoittuvia työtehtäviä. Eroja aiheuttivat kiinteistöjen yleiskunto ja palvelusopimusten muutokset. Tutkimuksessa havaittiin, että organi-saatioapuajan ulkopuolelle sijoittuvia työtehtäviä ei oteta huomioon mitoitus-ohjelmistossa.
Työssä kehitettiin apuvälineitä kiinteistönhoidon mitoittamiseen. Mitoituskatsel-muksella saadaan varmempaa tietoa kiinteistön alueista ja rakennuksista. Erillisen piste-järjestelmän avulla voidaan saavuttaa yhtenäinen järjestelmä, jonka avulla kiinteistön-hoidon tarjouspyynnöt yksinkertaistuvat ja selkeytyvät. Lisäksi pohdittiin sopimuksen yhteydessä kiinteistön omistajalle tehtävää kyselyä, jolla pyritään osoittamaan erityylisten sopimussisältöjen edut ja haitat.
Lännen Kiinteistöpalvelu Oy on Pirkanmaalla toimiva kiinteistönhoito-organisaatio. Huoltokohteita on noin 300 kappaletta ja huoltomiehiä noin 41 henkilöä. Lännen Kiin-teistöpalvelu Oy tarjoaa myös korjaus- ja puutarhapalveluja sekä tytäryhtiöidensä kautta siivous- ja isännöintipalveluja. Yhteensä henkilöstöön kuuluu noin 105 henkilöä. Län-nen Kiinteistöpalvelu Oy konserni pyrkii toiminnallaan asiakasläheisyyteen, laatuun ja avoimeen vuorovaikutukseen, jotka vaikuttivat suuresti tämän työn syntyyn. Työn apuvälineiden tarkoitus on tarjota tietoa myös kiinteistön omistajille.