Imagotutkimus - Case: FIMECC Oy
Rimali, Lasse (2011)
Rimali, Lasse
Laurea-ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011060611042
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011060611042
Tiivistelmä
Markkinointiviestintä on muuttunut huomattavasti kuluneiden vuosikymmenten aikana viestinnän digitaalisuuden yleistyttyä ja uudenlaisten viestintäkanavien määrän suuren kasvun myötä. Tämä asettaa haasteen yrityksille puhutella sidosryhmiä oikealla tavalla ja oikeissa viestintäkanavissa, jotta yritys saa viestinsä perille tuloksellisesti ja yrityskuvansa luotua halutunlaiseksi. Nykyaikainen markkinointiviestintä muokkaa myös kokonaisvaltaista tapaa harjoittaa liiketoimintaa.
FIMECC Oy on metallituotteet ja koneenrakennus –alan strategisen huippuosaamisen keskittymä. Yrityksen tehtävänä on yhdistää teollisuuden näkemys tulevaisuuden kilpailukyvyn lähteistä ja tutkimuslaitosten tutkimusosaaminen uudistaakseen suomalaista kone- ja metalliteollisuutta. Keskittymän osakkaina ovat suomalaiset kone- ja metalliteollisuuden yritykset sekä yliopistot ja tutkimuslaitokset. Osakkaat laativat yhdessä keskittymän tutkimusstrategian ja päättävät sen toteuttamisesta. Keskittymän pitkäjänteisestä rahoittamisesta vastaavat Tekes sekä Suomen Akatemia.
Työn teoriaosuus käsittelee brändia ja imagoa sekä niiden rakentamista ja merkitystä yritykselle. Työssä käsitellään myös markkinointiviestinnän keinoja yrityskuvan rakentamisen kannalta keskittyen etenkin digitaaliseen markkinointiviestintään sekä sosiaalisen median palveluihin ja hyötyihin.
Työ rakentui kolmen päätavoitteen ympärille. Ensimmäisenä tavoitteena oli selvittää ja kuvata, minkälaisia mielikuvia nuorilla vasta ammattiin valmistuneilla ja valmistumisen kynnyksellä olevilla henkilöillä on FIMECC Oy:stä yrityksen Internetsivujen ja esitteiden perusteella. Kantaa otettiin yrityksen informatiivisuuteen ja graafiseen ilmeeseen. Toisena tavoitteena oli selvittää ja kuvata yrityksen tämänhetkistä viestintää ja näkyvyyttä eri medioissa. Kolmas tavoite oli antaa kehitysehdotuksia yrityksen viestinnän ja näkyvyyden parantamiseksi nykyaikaisia markkinointiviestinnän keinoja apuna käyttäen.
Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisella tutkimusmetodilla haastatellen 14 satunnaista valmistumisen kynnyksellä olevaa nuorta liiketalouden opiskelijaa. Mukaan mahtui myös muutama valmistunut henkilö. Kysymykset käsittelivät yrityksen Internetsivuja ja esitteitä sekä nuorten Internetin ja sosiaalisen median palveluiden käyttöä.
Tutkimuksessa ilmeni, että kukaan haastatelluista ei ollut aiemmin kuullut FIMECC Oy:stä. Yrityksen Internetsivujen ja esitteiden informatiivisuuspohjaa pidettiin raskaana ja paikoitellen vaikeasti ymmärrettävänä. Yrityksen visuaalista ilmettä pidettiin staattisena ja grafiikkaan olisi kaivattu selkeää parannusta. Lisätäkseen mielenkiintoaan ja näkyvyyttään nuorten keskuudessa, yrityksen toivottiin osallistuvan alan oppilaitosten seminaareihin ja messuihin sekä liittyvän aktiivisena käyttäjänä sosiaalisen median tarjoamiin palveluihin.
FIMECC Oy on metallituotteet ja koneenrakennus –alan strategisen huippuosaamisen keskittymä. Yrityksen tehtävänä on yhdistää teollisuuden näkemys tulevaisuuden kilpailukyvyn lähteistä ja tutkimuslaitosten tutkimusosaaminen uudistaakseen suomalaista kone- ja metalliteollisuutta. Keskittymän osakkaina ovat suomalaiset kone- ja metalliteollisuuden yritykset sekä yliopistot ja tutkimuslaitokset. Osakkaat laativat yhdessä keskittymän tutkimusstrategian ja päättävät sen toteuttamisesta. Keskittymän pitkäjänteisestä rahoittamisesta vastaavat Tekes sekä Suomen Akatemia.
Työn teoriaosuus käsittelee brändia ja imagoa sekä niiden rakentamista ja merkitystä yritykselle. Työssä käsitellään myös markkinointiviestinnän keinoja yrityskuvan rakentamisen kannalta keskittyen etenkin digitaaliseen markkinointiviestintään sekä sosiaalisen median palveluihin ja hyötyihin.
Työ rakentui kolmen päätavoitteen ympärille. Ensimmäisenä tavoitteena oli selvittää ja kuvata, minkälaisia mielikuvia nuorilla vasta ammattiin valmistuneilla ja valmistumisen kynnyksellä olevilla henkilöillä on FIMECC Oy:stä yrityksen Internetsivujen ja esitteiden perusteella. Kantaa otettiin yrityksen informatiivisuuteen ja graafiseen ilmeeseen. Toisena tavoitteena oli selvittää ja kuvata yrityksen tämänhetkistä viestintää ja näkyvyyttä eri medioissa. Kolmas tavoite oli antaa kehitysehdotuksia yrityksen viestinnän ja näkyvyyden parantamiseksi nykyaikaisia markkinointiviestinnän keinoja apuna käyttäen.
Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisella tutkimusmetodilla haastatellen 14 satunnaista valmistumisen kynnyksellä olevaa nuorta liiketalouden opiskelijaa. Mukaan mahtui myös muutama valmistunut henkilö. Kysymykset käsittelivät yrityksen Internetsivuja ja esitteitä sekä nuorten Internetin ja sosiaalisen median palveluiden käyttöä.
Tutkimuksessa ilmeni, että kukaan haastatelluista ei ollut aiemmin kuullut FIMECC Oy:stä. Yrityksen Internetsivujen ja esitteiden informatiivisuuspohjaa pidettiin raskaana ja paikoitellen vaikeasti ymmärrettävänä. Yrityksen visuaalista ilmettä pidettiin staattisena ja grafiikkaan olisi kaivattu selkeää parannusta. Lisätäkseen mielenkiintoaan ja näkyvyyttään nuorten keskuudessa, yrityksen toivottiin osallistuvan alan oppilaitosten seminaareihin ja messuihin sekä liittyvän aktiivisena käyttäjänä sosiaalisen median tarjoamiin palveluihin.