Markkinoinnin kehittäminen : Case: Hyvinkään Tahko
Viertiö, Vesa; Palviainen, Vivia (2011)
Viertiö, Vesa
Palviainen, Vivia
Laurea-ammattikorkeakoulu
2011
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011060611035
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011060611035
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli kehittää Hyvinkään Tahkon markkinointia toimeksiantajan vaatimusten ja toiveiden mukaisesti.
Opinnäytetyön toimeksiantajana toimi Hyvinkään Tahko. Tahkon edustajina opinnäytetyössä toimi toimitusjohtaja Jorma Kosunen sekä markkinointipäällikkö Tapani Yli-Saunamäki. Hyvinkään Tahko on nimensä mukaisesti hyvinkääläinen pesäpallojoukkue, joka pelaa tulevalla kaudella Superpesistä. Tahko on Hyvinkäällä erittäin tunnettu urheiluseura, jolla on vahvat perinteet hyvinkääläisessä urheilussa.
Opinnäytetyön lähtökohtana oli kehittää Tahkon markkinoinnin osa-alueita toimeksiantajan toivomusten, teorian ja opinnäytetyön tekijöiden ajatuksien pohjalta. Ensimmäisessä vaiheessa Tahkolle luotiin markkinointisuunnitelma. Tämän jälkeen markkinointisuunnitelmasta poimittiin toimeksiantajan toiveiden mukaisesti ottelutapahtumaosio sekä Tahko julkaisuosio, joiden kehittämiseen päätettiin keskittyä vielä tarkemmin. Toinen vaihe muodostui ottelutapahtumakehitysosiosta, jossa pyrittiin uudistamaan ja raikastamaan Tahkon ottelutapahtumaa. Viimeinen vaihe sisälsi Tahkon kausijulkaisun kehittämisen. Opinnäytetyöryhmä suunnitteli Tahko-julkaisuun uuden sisällön ja oman version julkaisun ulkoasusta.
Opinnäytetyö käsitteli suurimmaksi osaksi markkinointia ja opinnäytetyöryhmä tutustui tästä syystä pääasiassa urheilumarkkinointiin, tapahtumamarkkinointiin ja asiakasmarkkinointiin.
Opinnäytetyön toimeksiantajana toimi Hyvinkään Tahko. Tahkon edustajina opinnäytetyössä toimi toimitusjohtaja Jorma Kosunen sekä markkinointipäällikkö Tapani Yli-Saunamäki. Hyvinkään Tahko on nimensä mukaisesti hyvinkääläinen pesäpallojoukkue, joka pelaa tulevalla kaudella Superpesistä. Tahko on Hyvinkäällä erittäin tunnettu urheiluseura, jolla on vahvat perinteet hyvinkääläisessä urheilussa.
Opinnäytetyön lähtökohtana oli kehittää Tahkon markkinoinnin osa-alueita toimeksiantajan toivomusten, teorian ja opinnäytetyön tekijöiden ajatuksien pohjalta. Ensimmäisessä vaiheessa Tahkolle luotiin markkinointisuunnitelma. Tämän jälkeen markkinointisuunnitelmasta poimittiin toimeksiantajan toiveiden mukaisesti ottelutapahtumaosio sekä Tahko julkaisuosio, joiden kehittämiseen päätettiin keskittyä vielä tarkemmin. Toinen vaihe muodostui ottelutapahtumakehitysosiosta, jossa pyrittiin uudistamaan ja raikastamaan Tahkon ottelutapahtumaa. Viimeinen vaihe sisälsi Tahkon kausijulkaisun kehittämisen. Opinnäytetyöryhmä suunnitteli Tahko-julkaisuun uuden sisällön ja oman version julkaisun ulkoasusta.
Opinnäytetyö käsitteli suurimmaksi osaksi markkinointia ja opinnäytetyöryhmä tutustui tästä syystä pääasiassa urheilumarkkinointiin, tapahtumamarkkinointiin ja asiakasmarkkinointiin.