Kansalaistoiminnan ja nuorisotyön koulutusohjelma & muunkieliset opiskelijat : valmiuksia, kokemuksia ja kehittämistarpeita
Sipola, Katja (2011)
Sipola, Katja
Humanistinen ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011060611025
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011060611025
Tiivistelmä
Humanistisen ammattikorkeakoulun (HUMAK) opinnäytetyönä tilaama selvitys kohdistui HUMAKin kansalaistoiminnan ja nuorisotyön koulutusohjelmassa opiskelevien muunkielisten opiskelijoiden kiellisiin kokemuksiin hakuprosessista ja opiskelusta. Opinnäytetyön menetelmänä käytettiin haastattelua. Selvitystä varten haasteltiin niin opiskelijoita, opetushenkilökuntaa kuin hakutoimistoakin. Haastattelut tehtiin henkilökohtaisesti, puhelimitse ja kirjallisesti.
Opinnäytetyössä käsiteltiin neljää suurempaa kokonaisuutta. Ne liittyivät muunkielisten koulutusmahdollisuuksiin, tukemiseen, hakuprosessiin ja HUMAKin valmiuksiin sekä siihen, millaista on opiskella HUMAKissa muunkielisenä henkilönä. Koska kulttuuri on lähellä kieltä on myös kulttuuriin liittyvillä asioilla osansa työssä.
Tavoitteena opinnäytetyölle oli saada selville muunkielisten opiskelijoiden kielelliset kokemukset hakuprosessin ja opintojen ajalta sekä HUMAKin kehittymismahdollisuudet. Opinnäytetyön kautta haluttiin myös selvittää muunkielisten opiskelijoiden kielellisen tuen tarve. Opetushenkilökunnalta kysyttiin kokemuksista muunkielisten opettamisesta ja heidän tuen tarpeestaan sekä HUMAKin valmiuksista muunkielisten kouluttamiseen ja tukemiseen. Hakutoimisto puolestaan vastasi kysymyksiin opiskelijoiden tukemisesta hakuprosessin aikana sekä siihen, millaisia haasteita hakutoimistolla on suhteessa muunkielisiin hakijoihin.
Selvityksen tulokset ovat viitteellisiä opiskelijavastausten vähyyden vuoksi. Humanistinen ammattikorkeakoulu voi hyödyntää työn tuloksia toimintansa kehittämisessä. Erityisiin opinnäytetyöprosessin aikana ilmi tulleisiin kehittämiskohteisiin kuuluu suomen kielen opintojen järjestämisen pohtiminen ja muunkielisen opiskelijan kielellinen tukeminen. Opetuksen järjestämisen yhteydessä voisi miettiä enemmän erilaisia kulttuurisia seikkoja ja uusien opiskelijaryhmien ryhmäyttämistä sekä vertaistuen parempia mahdollisuuksia. Yleisesti ottaen HUMAK voisi panostaa tunnettavuuteen ja markkinointiin.
Työn kautta ammattiala saa paremman kuvan siitä, millaisia kielellisiä kokemuksia muunkieliset korkeakouluopiskelijat ovat opintojensa aikana saaneet sekä sen, millaiseksi he ovat opiskeluaikansa kokeneet. Työstä on hyötyä muun muassa suunnitellessa opetustilanteita ja suomen kielen opetusta muunkielisille opiskelijoille. Muunkielisiin opiskelijoihin kohdistunut kirjallinen materiaali on pääsääntöisesti koskenut peruskoulussa tai toisella asteella opiskelevia. Tämä selvitys antaakin ammattialalle tarpeellista korkeakouluopiskelijoihin kohdistuvaa tietoa ja näkemystä siitä, millaisia mahdollisuuksia muunkielisillä opiskelijoilla Suomessa on kouluttautua juuri humanistiselle- ja kasvatusalalle. Selvityksestä käy ilmi myös se, millaisia mahdollisuuksia ja resursseja suomalaisella opetushenkilökunnalla ja hakutoimistolla on auttaa, kouluttaa ja tukea muunkielisiä opiskelijoita hakuprosessista opintojen loppuun suorittamiseen saakka.
Opinnäytetyön lopusta löytyvät johtopäätökset ja HUMAKille suunnatut kehittämisideat. Kehittämisideat koskevat yleisesti ottaen Humanistista ammattikorkeakoulua, kuten markkinointia, mutta myös erillisiä täysin muunkielisiin opiskelijoihin kohdistuvia asioita. Näitä ovat kielellinen tukeminen opintojen aikana ja kulttuuritietoisuuden lisääminen opintoryhmien keskuudessa. Opinnäytetyöstä on rajattu pois ruotsinkieliset opiskelijat. Tämä johtuu siitä, että äidinkielenään ruotsia puhuville on tarjolla opintoihin liittyvät palvelut Suomessa myös ruotsinkielellä.
Opinnäytetyössä käsiteltiin neljää suurempaa kokonaisuutta. Ne liittyivät muunkielisten koulutusmahdollisuuksiin, tukemiseen, hakuprosessiin ja HUMAKin valmiuksiin sekä siihen, millaista on opiskella HUMAKissa muunkielisenä henkilönä. Koska kulttuuri on lähellä kieltä on myös kulttuuriin liittyvillä asioilla osansa työssä.
Tavoitteena opinnäytetyölle oli saada selville muunkielisten opiskelijoiden kielelliset kokemukset hakuprosessin ja opintojen ajalta sekä HUMAKin kehittymismahdollisuudet. Opinnäytetyön kautta haluttiin myös selvittää muunkielisten opiskelijoiden kielellisen tuen tarve. Opetushenkilökunnalta kysyttiin kokemuksista muunkielisten opettamisesta ja heidän tuen tarpeestaan sekä HUMAKin valmiuksista muunkielisten kouluttamiseen ja tukemiseen. Hakutoimisto puolestaan vastasi kysymyksiin opiskelijoiden tukemisesta hakuprosessin aikana sekä siihen, millaisia haasteita hakutoimistolla on suhteessa muunkielisiin hakijoihin.
Selvityksen tulokset ovat viitteellisiä opiskelijavastausten vähyyden vuoksi. Humanistinen ammattikorkeakoulu voi hyödyntää työn tuloksia toimintansa kehittämisessä. Erityisiin opinnäytetyöprosessin aikana ilmi tulleisiin kehittämiskohteisiin kuuluu suomen kielen opintojen järjestämisen pohtiminen ja muunkielisen opiskelijan kielellinen tukeminen. Opetuksen järjestämisen yhteydessä voisi miettiä enemmän erilaisia kulttuurisia seikkoja ja uusien opiskelijaryhmien ryhmäyttämistä sekä vertaistuen parempia mahdollisuuksia. Yleisesti ottaen HUMAK voisi panostaa tunnettavuuteen ja markkinointiin.
Työn kautta ammattiala saa paremman kuvan siitä, millaisia kielellisiä kokemuksia muunkieliset korkeakouluopiskelijat ovat opintojensa aikana saaneet sekä sen, millaiseksi he ovat opiskeluaikansa kokeneet. Työstä on hyötyä muun muassa suunnitellessa opetustilanteita ja suomen kielen opetusta muunkielisille opiskelijoille. Muunkielisiin opiskelijoihin kohdistunut kirjallinen materiaali on pääsääntöisesti koskenut peruskoulussa tai toisella asteella opiskelevia. Tämä selvitys antaakin ammattialalle tarpeellista korkeakouluopiskelijoihin kohdistuvaa tietoa ja näkemystä siitä, millaisia mahdollisuuksia muunkielisillä opiskelijoilla Suomessa on kouluttautua juuri humanistiselle- ja kasvatusalalle. Selvityksestä käy ilmi myös se, millaisia mahdollisuuksia ja resursseja suomalaisella opetushenkilökunnalla ja hakutoimistolla on auttaa, kouluttaa ja tukea muunkielisiä opiskelijoita hakuprosessista opintojen loppuun suorittamiseen saakka.
Opinnäytetyön lopusta löytyvät johtopäätökset ja HUMAKille suunnatut kehittämisideat. Kehittämisideat koskevat yleisesti ottaen Humanistista ammattikorkeakoulua, kuten markkinointia, mutta myös erillisiä täysin muunkielisiin opiskelijoihin kohdistuvia asioita. Näitä ovat kielellinen tukeminen opintojen aikana ja kulttuuritietoisuuden lisääminen opintoryhmien keskuudessa. Opinnäytetyöstä on rajattu pois ruotsinkieliset opiskelijat. Tämä johtuu siitä, että äidinkielenään ruotsia puhuville on tarjolla opintoihin liittyvät palvelut Suomessa myös ruotsinkielellä.