Tampere-Seuran uusasiakashankinta : suunnitelma vuodelle 2012
Kuisma, Hilla (2011)
Kuisma, Hilla
Laurea-ammattikorkeakoulu
2011
Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 1.0 Suomi
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011060611023
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011060611023
Tiivistelmä
Kotiseututyö on kokonaisvaltaista toimintaa kotiseudun omaleimaisuuden vaalimiseksi, säilyttämiseksi ja kehittämiseksi. Kotiseututyön tarkoituksena on lisätä yleistä kotiseututietoutta sekä välittää kotiseutukulttuuria sukupolvelta toiselle. Kotiseututyössä yleinen ongelma on jäsenmäärien vähäisyys, vaikka kiinnostus kotiseututyötä kohtaan on lisääntynyt viime vuosina. Opinnäytetyön toimeksiantaja on Suomen suurin kotiseutuyhdistys, Tampere-Seura.
Opinnäytetyön tavoite on kehittää Tampere-Seuran jäsenhankintaa vuonna 2012, jolloin on seuran 75-vuotis juhlavuosi. Tavoitteena on saada yhdistykselle uusia yritysjäseniä sekä uusia henkilöjäseniä, jotta seuran toiminta pysyy elinvoimaisena ja kannattavana. Tarkoituksena on löytää potentiaalisia uusia jäseniä ja etsiä ne markkinointiviestinnän keinot, joiden avulla kohderyhmään voidaan ottaa kontaktia. Tavoitteena on kasvattaa yhdistyksen jäsenmäärää sekä lisätä yhdistyksen näkyvyyttä sekä tunnettavuutta Tampereen alueella.
Teoriaosuus käsittelee uusiasiakashankintaa käyttäen lähtökohtana segmentointiteoriaa. Lisäksi tutkimuksen teoriapohja koostuu myös näistä markkinointiviestinnän keinoista: henkilökohtaisesta myyntityöstä ja asiakaspalvelusta, suoramarkkinoinnista, suhde- ja tiedotustoiminnasta sekä myynninedistämisestä. Opinnäytetyössä käsitellään myös imagomarkkinointia.
Opinnäytetyön toiminnallinen osuus keskittyi kartoittamaan parhaat asiakaskohderyhmät ja esittelemään ne käytännön toimenpiteet, joita yhdistyksen kannattaa käyttää uusasiakashankinnassaan. Tutkimuksessa etsittiin niitä potentiaalisia yritys- ja henkilöjäsenten yhteystietoja käyttäen hyväksi erilaisia Internetistä löytyviä tietokantoja sekä paikallisia muita medioita. Käytännön osuus esittelee ne markkinointiviestinnän keinot, joihin yhdistyksen kannattaa paneutua jäsenhankinnassa.
Tutkimustuloksina saatiin yhteensä 72 parhaaseen asiakassegmenttiin kuuluvan yrityksen yhteystiedot. Lisäksi henkilöjäsenten saamiseksi suunniteltiin omat toimenpiteet. Tavoitteiksi asetettujen uusien jäsenien määrää ei pystytä vielä arvioimaan, sillä uusasiakashankinta aloitetaan konkreettisesti vasta ensi syksynä. Silti tutkimuksen tulokset ovat selkeästi toimeksiantajaa hyödyttäviä ja annetut ehdotukset selkeitä ratkaisuja tutkimusongelmaan.
Opinnäytetyön tavoite on kehittää Tampere-Seuran jäsenhankintaa vuonna 2012, jolloin on seuran 75-vuotis juhlavuosi. Tavoitteena on saada yhdistykselle uusia yritysjäseniä sekä uusia henkilöjäseniä, jotta seuran toiminta pysyy elinvoimaisena ja kannattavana. Tarkoituksena on löytää potentiaalisia uusia jäseniä ja etsiä ne markkinointiviestinnän keinot, joiden avulla kohderyhmään voidaan ottaa kontaktia. Tavoitteena on kasvattaa yhdistyksen jäsenmäärää sekä lisätä yhdistyksen näkyvyyttä sekä tunnettavuutta Tampereen alueella.
Teoriaosuus käsittelee uusiasiakashankintaa käyttäen lähtökohtana segmentointiteoriaa. Lisäksi tutkimuksen teoriapohja koostuu myös näistä markkinointiviestinnän keinoista: henkilökohtaisesta myyntityöstä ja asiakaspalvelusta, suoramarkkinoinnista, suhde- ja tiedotustoiminnasta sekä myynninedistämisestä. Opinnäytetyössä käsitellään myös imagomarkkinointia.
Opinnäytetyön toiminnallinen osuus keskittyi kartoittamaan parhaat asiakaskohderyhmät ja esittelemään ne käytännön toimenpiteet, joita yhdistyksen kannattaa käyttää uusasiakashankinnassaan. Tutkimuksessa etsittiin niitä potentiaalisia yritys- ja henkilöjäsenten yhteystietoja käyttäen hyväksi erilaisia Internetistä löytyviä tietokantoja sekä paikallisia muita medioita. Käytännön osuus esittelee ne markkinointiviestinnän keinot, joihin yhdistyksen kannattaa paneutua jäsenhankinnassa.
Tutkimustuloksina saatiin yhteensä 72 parhaaseen asiakassegmenttiin kuuluvan yrityksen yhteystiedot. Lisäksi henkilöjäsenten saamiseksi suunniteltiin omat toimenpiteet. Tavoitteiksi asetettujen uusien jäsenien määrää ei pystytä vielä arvioimaan, sillä uusasiakashankinta aloitetaan konkreettisesti vasta ensi syksynä. Silti tutkimuksen tulokset ovat selkeästi toimeksiantajaa hyödyttäviä ja annetut ehdotukset selkeitä ratkaisuja tutkimusongelmaan.