Palvelutasoprosessin jalkauttaminen puolustusvoimien johtamisjärjestelmäkeskukseen
Erling, Jarmo (2011)
Erling, Jarmo
Turun ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011060310904
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011060310904
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli esitellä miten ITIL-prosessin mukainen Palvelutasoprosessi saataisiin sovitettua ja jalkautettua puolustusvoimien tarpeisiin sopivaksi. Palvelutasoprosessi on monen tekijän summa ja tässä työssä tutkittiin vaatimukset, jotka tulee ottaa huomioon että Palvelutasoprosessi voidaan ottaa käyttöön, siten että siitä on puolustusvoimille hyötyä.
Raportissa esitellään prosessiin osallistuvien henkilöiden roolit ja arvioidaan prosessin käyttöön kuluva aika ja pohditaan kulutetun ajan ja saavutetun tuloksen hyötysuhdetta. Tuotoksessa arvioidaan, onko puhtaasti ITIL prosessien mukainen Palvelutason hallintaprosessi mielekästä ottaa käyttöön sellaisenaan vai tulisiko sitä soveltaa puolustusvoimien käyttöön sopivaksi.
Raportti kirjoitettiin Puolustusvoimien Johtamisjärjestelmäkeskuksen näkökulmasta, mutta asiakkaan tarpeita ajatellen. Raportti on osittain julkinen, mutta sisältää osittain myös salaiseksi määriteltyä tietoa, joka tulee olemaan ainoastaan puolustusvoimien käytettävissä.
Työ toteutettiin osin haastatteluin ja osin kirjallisuuteen sekä olemassa oleviin asiakirjoihin nojautuen.
Prosessien jalkauttaminen on aikaa vievä toimenpide, eikä sitä pystytty yksin tämän työn puitteissa tekemään kokonaisuudessaan, mutta opinnäytetyö kuvaa tilanteen, jossa ollaan, ja antaa esimerkin miten prosessi voitaisiin ottaa käyttöön. Palvelutasoprosessin käyttöönotto antaa vankemman perustan myös muiden mahdollisten prosessien käyttöönotolle, mikäli tämä katsotaan aiheelliseksi.
Raportissa esitellään prosessiin osallistuvien henkilöiden roolit ja arvioidaan prosessin käyttöön kuluva aika ja pohditaan kulutetun ajan ja saavutetun tuloksen hyötysuhdetta. Tuotoksessa arvioidaan, onko puhtaasti ITIL prosessien mukainen Palvelutason hallintaprosessi mielekästä ottaa käyttöön sellaisenaan vai tulisiko sitä soveltaa puolustusvoimien käyttöön sopivaksi.
Raportti kirjoitettiin Puolustusvoimien Johtamisjärjestelmäkeskuksen näkökulmasta, mutta asiakkaan tarpeita ajatellen. Raportti on osittain julkinen, mutta sisältää osittain myös salaiseksi määriteltyä tietoa, joka tulee olemaan ainoastaan puolustusvoimien käytettävissä.
Työ toteutettiin osin haastatteluin ja osin kirjallisuuteen sekä olemassa oleviin asiakirjoihin nojautuen.
Prosessien jalkauttaminen on aikaa vievä toimenpide, eikä sitä pystytty yksin tämän työn puitteissa tekemään kokonaisuudessaan, mutta opinnäytetyö kuvaa tilanteen, jossa ollaan, ja antaa esimerkin miten prosessi voitaisiin ottaa käyttöön. Palvelutasoprosessin käyttöönotto antaa vankemman perustan myös muiden mahdollisten prosessien käyttöönotolle, mikäli tämä katsotaan aiheelliseksi.