Matkailukohteen vetovoiman kehittäminen : Ulkomaalaiset risteilyvieraat Helsingissä
Kosonen, Marika; Tanskanen, Laura (2011)
Kosonen, Marika
Tanskanen, Laura
Laurea-ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011060310896
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011060310896
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena on selvittää Helsingin kansainväliseen risteilymatkailuun liittyviä
kehittämisen kohteita yhdessä pääkaupunkiseudun matkailun toimijoiden, kehittäjien sekä palveluiden tuottajien kanssa. Opinnäytetyön tutkimusongelma on, kuinka Helsingin vetovoimaa
voidaan kehittää ja luoda houkuttelevampi kuva risteilykohteesta ulkomaalaisille risteilymatkustajille
palvelutoimijoiden avulla. Tutkimuslähtökohtana on se, että Helsingin imago on epäselvä, eikä se kohteena erotu muista Itämeren kaupungeista. Oletuksena on, että imagon
epäselvyys vaikuttaa risteilymatkustajan päätökseen jäädä satamavierailun ajaksi mieluummin risteilyalukseen kuin tutustua vierailukohteeseen.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys perustuu matkailukohteen vetovoiman kehittämiseen kohteen imagon rakentamisen kautta sekä matkailukohteen brändiä että matkailutuotetta tarkastellen. Lisäksi teoreettinen tarkastelu käsittelee risteilymatkustusta sekä esittelee Helsinkiä risteilymatkustuksen kohteena.
Kehittämishanke tapahtui workshop-ympäristössä, johon oli kutsuttu alan asiantuntijoita. Workshop-työskentelyn tuloksena syntyi neljä kehittämisen näkökulmaa. Näkökulmat ovat teemoittelu, sosiaalinen media, asiakasprofiili ja asiakaspalvelupolku sekä home port -status ja turn around -matkustus. Tärkeimpiä kehittämisen kohteita workshop-toimijoiden mielestä ovat suomalaisen ruokatuotteen ja suomalaisen arki-designin esille tuominen, risteilykohteen
pienuuden nostaminen vahvuudeksi sekä Helsingin markkinoiminen välikaupunkina, paikkana rentoutua. Lisäksi asiantuntijaraati painotti sosiaalisen median hyödyntämistä toiminnassa sekä yritysvastuuta kaupunkibrändin rakentamisessa. Sosiaalisen median hyödyntämistä käsiteltiin
artikkelissa, joka kirjoitettiin yhdessä asiantuntijoiden kanssa Matkailun edistämiskeskuksen julkaisuun, Matkailusilmään. Kehitysehdotuksia esiteltiin risteilyseminaarissa toukokuussa 2010 Helsingissä Helsinki Cruise Network -verkoston jäsenille.
kehittämisen kohteita yhdessä pääkaupunkiseudun matkailun toimijoiden, kehittäjien sekä palveluiden tuottajien kanssa. Opinnäytetyön tutkimusongelma on, kuinka Helsingin vetovoimaa
voidaan kehittää ja luoda houkuttelevampi kuva risteilykohteesta ulkomaalaisille risteilymatkustajille
palvelutoimijoiden avulla. Tutkimuslähtökohtana on se, että Helsingin imago on epäselvä, eikä se kohteena erotu muista Itämeren kaupungeista. Oletuksena on, että imagon
epäselvyys vaikuttaa risteilymatkustajan päätökseen jäädä satamavierailun ajaksi mieluummin risteilyalukseen kuin tutustua vierailukohteeseen.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys perustuu matkailukohteen vetovoiman kehittämiseen kohteen imagon rakentamisen kautta sekä matkailukohteen brändiä että matkailutuotetta tarkastellen. Lisäksi teoreettinen tarkastelu käsittelee risteilymatkustusta sekä esittelee Helsinkiä risteilymatkustuksen kohteena.
Kehittämishanke tapahtui workshop-ympäristössä, johon oli kutsuttu alan asiantuntijoita. Workshop-työskentelyn tuloksena syntyi neljä kehittämisen näkökulmaa. Näkökulmat ovat teemoittelu, sosiaalinen media, asiakasprofiili ja asiakaspalvelupolku sekä home port -status ja turn around -matkustus. Tärkeimpiä kehittämisen kohteita workshop-toimijoiden mielestä ovat suomalaisen ruokatuotteen ja suomalaisen arki-designin esille tuominen, risteilykohteen
pienuuden nostaminen vahvuudeksi sekä Helsingin markkinoiminen välikaupunkina, paikkana rentoutua. Lisäksi asiantuntijaraati painotti sosiaalisen median hyödyntämistä toiminnassa sekä yritysvastuuta kaupunkibrändin rakentamisessa. Sosiaalisen median hyödyntämistä käsiteltiin
artikkelissa, joka kirjoitettiin yhdessä asiantuntijoiden kanssa Matkailun edistämiskeskuksen julkaisuun, Matkailusilmään. Kehitysehdotuksia esiteltiin risteilyseminaarissa toukokuussa 2010 Helsingissä Helsinki Cruise Network -verkoston jäsenille.