PEREHDYTTÄMINEN OSANA UUDEN TYÖNTEKIJÄN KEHITTYMISTÄ : CASE LA BAMBA
Kajantola, Akuliina; Hannula, Ira (2011)
Kajantola, Akuliina
Hannula, Ira
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011060110731
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011060110731
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön aiheena oli laatia perehdytysopas ravintola La Bambaan uusien työntekijöiden ja perehdyttäjien käyttöön. Tavoitteena oli tehdä kohdeyritykseemme toimiva perehdyttämisopas, jonka tarkoitus on jatkossa toimia osana uuden työntekijän kehittymistä. Tarkoituksena on tutkia mitä asioita perehdyttäminen pitää sisällään, ja miten se tulisi toteuttaa yksilöidysti kaikille sopivaksi. Tavoitteena on myös tutkia perehdytystä osana uuden työntekijän kehittymistä uudesta tulokkaasta tulosta tekeväksi työntekijäksi.
Henkilöstön kehittämisellä tarkoitetaan tiedon, ammattitaidon ja työtaitojen ylläpitoa ja kasvattamista, joilla turvataan henkilöstön selviytyminen nykyisistä ja tulevista työtehtävistä. Henkilöstön kehittäminen on kokonaisuus, johon osana kuuluvat henkilöstön valintaan liittyvät asiat ja henkilöstön perehdyttäminen.
Perehdyttäminen on osa osaamisen kehittämistä. Se voidaan nähdä investointina, jolla lisätään henkilöstön osaamista, parannetaan laatua, tuetaan työssä jaksamista ja vähennetään työtapaturmia ja poissaoloja. Perehdyttämisprosessissa työntekijä perehdytetään muun muassa yrityksen organisaatioon ja toimintatapoihin, liikeideaan, henkilöstöstrategiaan ja organisaatioympäristöön. Opinnäytetyön empiriaosuudessa selvitettiin kohdeyrityksen työntekijöiden näkemyksiä yrityksen perehdyttämisen nykytilasta sekä mahdollisia ideoita perehdyttämisen kehittämiseen ja heidän kehittymismahdollisuuksiaan yrityksessä. Tulosten perusteella pohdittiin, kuinka perehdyttämistä voitaisiin parantaa kohdeyrityksessä. Kyselyn tuloksia käytettiin osittain apuna myös perehdyttämisoppaan laadinnassa. Teoreettista tietoa ja kyselyn tuloksia verrattaessa kohdeyrityksen perehdyttämisessä havaittiin puutteita. Jotkut työntekijät olivat tyytymättömiä tämän hetkiseen perehdyttämisprosessiin sekä perehdyttämisen vastuujakoon. Pyrkimällä luomaan kirjallisen perehdyttämisoppaan suullisen perehdyttämiskäytännön rinnalle pyritään perehdyttämistä parantamaan kohdeyrityksessä.
Henkilöstön kehittämisellä tarkoitetaan tiedon, ammattitaidon ja työtaitojen ylläpitoa ja kasvattamista, joilla turvataan henkilöstön selviytyminen nykyisistä ja tulevista työtehtävistä. Henkilöstön kehittäminen on kokonaisuus, johon osana kuuluvat henkilöstön valintaan liittyvät asiat ja henkilöstön perehdyttäminen.
Perehdyttäminen on osa osaamisen kehittämistä. Se voidaan nähdä investointina, jolla lisätään henkilöstön osaamista, parannetaan laatua, tuetaan työssä jaksamista ja vähennetään työtapaturmia ja poissaoloja. Perehdyttämisprosessissa työntekijä perehdytetään muun muassa yrityksen organisaatioon ja toimintatapoihin, liikeideaan, henkilöstöstrategiaan ja organisaatioympäristöön. Opinnäytetyön empiriaosuudessa selvitettiin kohdeyrityksen työntekijöiden näkemyksiä yrityksen perehdyttämisen nykytilasta sekä mahdollisia ideoita perehdyttämisen kehittämiseen ja heidän kehittymismahdollisuuksiaan yrityksessä. Tulosten perusteella pohdittiin, kuinka perehdyttämistä voitaisiin parantaa kohdeyrityksessä. Kyselyn tuloksia käytettiin osittain apuna myös perehdyttämisoppaan laadinnassa. Teoreettista tietoa ja kyselyn tuloksia verrattaessa kohdeyrityksen perehdyttämisessä havaittiin puutteita. Jotkut työntekijät olivat tyytymättömiä tämän hetkiseen perehdyttämisprosessiin sekä perehdyttämisen vastuujakoon. Pyrkimällä luomaan kirjallisen perehdyttämisoppaan suullisen perehdyttämiskäytännön rinnalle pyritään perehdyttämistä parantamaan kohdeyrityksessä.