Lempparit avoin yhtiö : harrastuksesta yritykseksi
Rannanperä, Hanna (2011)
Rannanperä, Hanna
Turun ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011060110680
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011060110680
Tiivistelmä
Suomalaisista yrityksistä suurin osa on pieniä mikroyrityksiä, jotka työllistävät vain muutamia henkilöitä. Myös suomalaisille käsityöyrityksille on tyypillistä hyvin pieni koko. Opinnäytetyön ensimmäinen osa käsittelee yrittäjyyttä kädentaitojen alalla sekä yrittäjyyden persoonatekijöitä. Opinnäytetyö on tehty aluillaan olevan käsityöyrityksen näkökulmasta.
Liiketoimintasuunnitelma on kirjallinen esitys siitä, kuinka liiketoimintaa aiotaan toteuttaa ja kehittää. Työn tarkoituksena oli laatia uudelle aloittaneelle yritykselle liiketoimintasuunnitelma, joka ohjaa toimintaa ja näyttää sen tavoitetilan johon yritys pyrkii. Lempparit avoin yhtiö on syyskuussa 2010 perustettu yritys, jonka toiminta-ajatus on kannattavasti valmistaa ja myydä yksilöllisiä, kauniita ja käteviä tuotteita ihmisten arkeen.
Liiketoimintasuunnitelman osana laadittiin yritykselle markkinointisuunnitelma. Markkinoinnin kilpailukeinoja on käsitelty asiakaslähtöisesti. Lempparien markkinointisuunnitelma on tehty käytössä olevat resurssit huomioiden. Suunnitelma tehtiin käytännölliseksi ja toteuttamiskelpoiseksi sellaisenaan yrityksen toiminnassa.
Lanseeraus tarkoittaa tuotteen tuontia markkinoille. Tässä työssä lanseeraussuunnitelma tehtiin markkinointisuunnitelman jatkoksi tietyn tuoteryhmän markkinoille saattamista varten. Lanseerauksen edellytyksenä on markkinakelpoiseksi testattu tuote. Uuden tuotteen on oltava lisäksi kilpailukykyinen tavoitteeksi asetetuissa kohderyhmissä. Ratkaisevin vaihe tuotteen menestyksen kannalta on lanseerauksen onnistuminen. Prosessin seuranta ulottuu lanseerauksen loppuun asti ja tuloksia voidaan tarkastella lukuisilla mittareilla.
Liiketoimintasuunnitelma on kirjallinen esitys siitä, kuinka liiketoimintaa aiotaan toteuttaa ja kehittää. Työn tarkoituksena oli laatia uudelle aloittaneelle yritykselle liiketoimintasuunnitelma, joka ohjaa toimintaa ja näyttää sen tavoitetilan johon yritys pyrkii. Lempparit avoin yhtiö on syyskuussa 2010 perustettu yritys, jonka toiminta-ajatus on kannattavasti valmistaa ja myydä yksilöllisiä, kauniita ja käteviä tuotteita ihmisten arkeen.
Liiketoimintasuunnitelman osana laadittiin yritykselle markkinointisuunnitelma. Markkinoinnin kilpailukeinoja on käsitelty asiakaslähtöisesti. Lempparien markkinointisuunnitelma on tehty käytössä olevat resurssit huomioiden. Suunnitelma tehtiin käytännölliseksi ja toteuttamiskelpoiseksi sellaisenaan yrityksen toiminnassa.
Lanseeraus tarkoittaa tuotteen tuontia markkinoille. Tässä työssä lanseeraussuunnitelma tehtiin markkinointisuunnitelman jatkoksi tietyn tuoteryhmän markkinoille saattamista varten. Lanseerauksen edellytyksenä on markkinakelpoiseksi testattu tuote. Uuden tuotteen on oltava lisäksi kilpailukykyinen tavoitteeksi asetetuissa kohderyhmissä. Ratkaisevin vaihe tuotteen menestyksen kannalta on lanseerauksen onnistuminen. Prosessin seuranta ulottuu lanseerauksen loppuun asti ja tuloksia voidaan tarkastella lukuisilla mittareilla.