Brasilian kosmetiikkamarkkinat
Korpelainen, Kirsi (2011)
Korpelainen, Kirsi
Laurea-ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011060110642
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011060110642
Tiivistelmä
Opinnäytetyö tehtiin yhteistyössä Finnfeeds Finland Oy:n kanssa. Yritys valmistaa ja myy betaiinia, jota käytetään kosmetiikassa muun muassa kosteuttavana raaka-aineena. Työn tarkoituksena oli tutkia Brasilian kosmetiikkamarkkinoita betaiinin menestymisen kannalta ja selvittää alueen kilpailuasetelmaa. Tavoitteena oli antaa yritykselle hyödyllistä taustatietoa päätösten tueksi. Kilpailuympäristön avaamiseksi työssä käsitellään Brasilian markkinoita yleisesti, kosmetiikan eri osa-alueita ja alueella toimivia kilpailijoita.
Kosmetiikkamarkkinat muuttuvat jatkuvasti, ja ilman trendien tuntemista valmistajan on vaikea miellyttää kuluttajia. Tämän vuoksi työssä käsitellään myös alueella vaikuttavia kosme-tiikkatrendejä. Koska trendit ovat kansainvälinen ilmiö, esittelyssä ovat aluksi kosmetiikan maailmanlaajuiset suuntaviivat. Tämän jälkeen Brasilian kosmetiikkatrendien ominaispiirteisiin tutustutaan brasilialaisten muotilehtien puheenaiheita ja kosmetiikkayritysten mainoskampanjoita tutkimalla.
Lopuksi työssä selvitetään betaiinin kilpailijoita ja mitkä ovat yleisimmin käytetyt kosmetiikan raaka-aineet Brasiliassa myytävissä tuotteissa. Esimerkkinä ovat myös muutaman brasilialaisen kosmetiikkatuotteen ainesosaluettelot avattuna. Tutkimuksesta selvisi, että luonnonmukaisuuteen viittaavat maininnat ovat tutkimusalueen käytetyimpiä myyntiargumentteja. Lisäselvyyden tuomiseksi työhön on koottu, mitä nämä luonnonmukaiset ainesosat ovat. Brasiliassa toimivien ulkomaisten yritysten on tavallista käyttää kohdemaassa toimivia edustajia, ja työn hyödynnettävyyden vuoksi omaksi luvukseen on koottu myös Brasiliassa toimivia kosmetiikan jakelijoita.
Lopussa on lyhyesti pohdintaa betaiinin menestymismahdollisuuksista tutkimuksessa esiin tulleiden tietojen pohjalta. Tutkimuksesta selvisi, että Brasilian kosmetiikkamarkkinat kasvavat kaksinumeroisin luvuin ja painopiste on etenkin hiuskosmetiikassa. Betaiinin sovelluksista hiuskosmetiikassa on saatu hyviä tutkimustuloksia, mikä tukee ainesosan menestymismahdolli-suuksia. Lisäksi sen luonnonmukaisuus käy yhteen vallitsevien trendien kanssa, ja kilpailukykyisen hinnan vuoksi betaiini soveltuu hyvin myös alhaisten valmistuskustannusten massa-markkinatuotteisiin. Maassa on monimutkainen lainsäädäntö ja korkeat tullit, mutta tuonti-kosmetiikan määrän ennustetaan kuitenkin kasvavan. Avainasemassa menestymisen kannalta on oikean jälleenmyyjän löytäminen.
Kosmetiikkamarkkinat muuttuvat jatkuvasti, ja ilman trendien tuntemista valmistajan on vaikea miellyttää kuluttajia. Tämän vuoksi työssä käsitellään myös alueella vaikuttavia kosme-tiikkatrendejä. Koska trendit ovat kansainvälinen ilmiö, esittelyssä ovat aluksi kosmetiikan maailmanlaajuiset suuntaviivat. Tämän jälkeen Brasilian kosmetiikkatrendien ominaispiirteisiin tutustutaan brasilialaisten muotilehtien puheenaiheita ja kosmetiikkayritysten mainoskampanjoita tutkimalla.
Lopuksi työssä selvitetään betaiinin kilpailijoita ja mitkä ovat yleisimmin käytetyt kosmetiikan raaka-aineet Brasiliassa myytävissä tuotteissa. Esimerkkinä ovat myös muutaman brasilialaisen kosmetiikkatuotteen ainesosaluettelot avattuna. Tutkimuksesta selvisi, että luonnonmukaisuuteen viittaavat maininnat ovat tutkimusalueen käytetyimpiä myyntiargumentteja. Lisäselvyyden tuomiseksi työhön on koottu, mitä nämä luonnonmukaiset ainesosat ovat. Brasiliassa toimivien ulkomaisten yritysten on tavallista käyttää kohdemaassa toimivia edustajia, ja työn hyödynnettävyyden vuoksi omaksi luvukseen on koottu myös Brasiliassa toimivia kosmetiikan jakelijoita.
Lopussa on lyhyesti pohdintaa betaiinin menestymismahdollisuuksista tutkimuksessa esiin tulleiden tietojen pohjalta. Tutkimuksesta selvisi, että Brasilian kosmetiikkamarkkinat kasvavat kaksinumeroisin luvuin ja painopiste on etenkin hiuskosmetiikassa. Betaiinin sovelluksista hiuskosmetiikassa on saatu hyviä tutkimustuloksia, mikä tukee ainesosan menestymismahdolli-suuksia. Lisäksi sen luonnonmukaisuus käy yhteen vallitsevien trendien kanssa, ja kilpailukykyisen hinnan vuoksi betaiini soveltuu hyvin myös alhaisten valmistuskustannusten massa-markkinatuotteisiin. Maassa on monimutkainen lainsäädäntö ja korkeat tullit, mutta tuonti-kosmetiikan määrän ennustetaan kuitenkin kasvavan. Avainasemassa menestymisen kannalta on oikean jälleenmyyjän löytäminen.