Ostopäätökseen vaikuttavat tekijät kiinteistönvälitysyritystä valittaessa
Martikainen, Jani (2011)
Martikainen, Jani
Savonia-ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011060110632
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011060110632
Tiivistelmä
Asuntokauppa käy vilkkaana Suomessa, mutta asuntomarkkinat ovat alttiita talouden suhdanteille. Kiinteistönvälitysalalla toimii useita yrityksiä ja kilpailu asiakkaista on kovaa. Jotta kiinteistönvälitysliikkeet voisivat menestyä tässä kilpailutilanteessa, heidän täytyy tuntea entistä paremmin kuluttajien ostopäätöksiin vaikuttavia tekijöitä.
Opinnäytetyön toimeksiantaja oli Kiinteistömaailma KodinOnni Kuopio Oy LKV ja sen Iisalmen toimipiste. Kiinteistömaailma on valtakunnallinen franchising-ketju. Tarkoituksena oli selvittää, millä perusteilla myyntitoimeksiannon tehneet kuluttaja-asiakkaat päätyivät Kiinteistömaailman Iisalmen toimipisteen asiakkaiksi ja mitä mieltä he olivat saamastaan palvelusta. Tutkimuksen kohdejoukossa oli lisäksi mukana kaksi kiinteistönvälittäjää. Tämän tarkoituksena oli saada selville, kuinka hyvin välittäjät osaavat arvioida asiakkaiden odotuksia ja heidän ostopäätökseensä vaikuttavia tekijöitä.
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää kuluttajien ostopäätökseen vaikuttavia tekijöitä kiinteistönvälitysyritystä valittaessa. Työhön sisältyy kvalitatiivinen eli laadullinen tutkimus. Tutkimuksen aineisto kerättiin puhelimitse teemahaastatteluilla. Aineisto työstettiin kirjalliseen asuun litteroimalla ja analysoitiin käyttämällä aineistolähtöistä sisällönanalyysia. Tulokseksi saatiin kolme teoreettista pääluokkaa: Kiinteistömaailman asiakkuus, ostopäätöksen synty ja kokemukset Kiinteistömaailmasta.
Tulokset paljastavat, että Kiinteistömaailma KodinOnnen Iisalmen toimipisteen asiakkaat ovat pääsääntöisesti tyytyväisiä saamaansa palveluun. Kiinteistönvälittäjien näkemykset vastasivat hyvin tutkimuksessa asiakkaiden haastatteluista saatuja tuloksia. Yhteenvetona voidaan todeta, että suurimmat ostopäätökseen vaikuttavat tekijät ovat yrityksen perimän välityspalkkion määrä ja välittäjän ja asiakkaan välinen vuorovaikutus. Toimiva henkilökemia henkilöstön edustajan kanssa on ratkaiseva tekijä kiinteistönvälitysyritystä valittaessa. Toimeksiantaja voi hyödyntää tuloksia markkinoinnissaan ja asiakaspalvelussaan sekä toimintansa muussa kehittämisessä.
Opinnäytetyön toimeksiantaja oli Kiinteistömaailma KodinOnni Kuopio Oy LKV ja sen Iisalmen toimipiste. Kiinteistömaailma on valtakunnallinen franchising-ketju. Tarkoituksena oli selvittää, millä perusteilla myyntitoimeksiannon tehneet kuluttaja-asiakkaat päätyivät Kiinteistömaailman Iisalmen toimipisteen asiakkaiksi ja mitä mieltä he olivat saamastaan palvelusta. Tutkimuksen kohdejoukossa oli lisäksi mukana kaksi kiinteistönvälittäjää. Tämän tarkoituksena oli saada selville, kuinka hyvin välittäjät osaavat arvioida asiakkaiden odotuksia ja heidän ostopäätökseensä vaikuttavia tekijöitä.
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää kuluttajien ostopäätökseen vaikuttavia tekijöitä kiinteistönvälitysyritystä valittaessa. Työhön sisältyy kvalitatiivinen eli laadullinen tutkimus. Tutkimuksen aineisto kerättiin puhelimitse teemahaastatteluilla. Aineisto työstettiin kirjalliseen asuun litteroimalla ja analysoitiin käyttämällä aineistolähtöistä sisällönanalyysia. Tulokseksi saatiin kolme teoreettista pääluokkaa: Kiinteistömaailman asiakkuus, ostopäätöksen synty ja kokemukset Kiinteistömaailmasta.
Tulokset paljastavat, että Kiinteistömaailma KodinOnnen Iisalmen toimipisteen asiakkaat ovat pääsääntöisesti tyytyväisiä saamaansa palveluun. Kiinteistönvälittäjien näkemykset vastasivat hyvin tutkimuksessa asiakkaiden haastatteluista saatuja tuloksia. Yhteenvetona voidaan todeta, että suurimmat ostopäätökseen vaikuttavat tekijät ovat yrityksen perimän välityspalkkion määrä ja välittäjän ja asiakkaan välinen vuorovaikutus. Toimiva henkilökemia henkilöstön edustajan kanssa on ratkaiseva tekijä kiinteistönvälitysyritystä valittaessa. Toimeksiantaja voi hyödyntää tuloksia markkinoinnissaan ja asiakaspalvelussaan sekä toimintansa muussa kehittämisessä.