Työhyvinvointi kilpailukykynä: Case: RTK-Palvelu Oy
Järvisalo, Suvi (2011)
Järvisalo, Suvi
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011053110553
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011053110553
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön aiheena oli tutkia RTK-Palvelu Oy:n Rauman yksikön hyvinvoinnin tilannetta. Tutkimuksen tarkoituksena oli tutkia työhyvinvoinnin laatua kohdeorganisaatiossa ja selvittää, mitkä tekijät voisivat auttaa parantamaan hyvinvointia. Tutkimuksen avulla pyrittiin myös löytämään mahdollisia syitä työyhteisön pitkään jatkuneeseen huonoon työilmapiiriin. Tutkimuksen kohteena olivat RTK-Palvelu Oy:n Rauman yksikön toimistotyöntekijät.
Teoriaosan alussa kerrottiin työhyvinvoinnin taustoja ja mitä työhyvinvointi on. Pääkappaleissa käsiteltiin työhyvinvointiin vaikuttavia tekijöitä sekä yksilön että työyhteisön näkökulmasta sekä työhyvinvointia yrityksen kilpailukykynä. Empiirisessä osassa käytettiin kvantitatiivista tutkimusmenetelmää ja tutkimus toteutettiin kyselylomakkeella. Kyselylomakkeessa kysyttiin henkilöstön mielipiteitä omasta työstään, työympäristöstään, vuorovaikutus suhteestaan lähimpään esimieheen sekä työterveyshuollosta. Kyselylomeke jaettiin 34 toimistotyöntekijälle ja kyselyyn vastasi 22 henkilöä. Vastausaikaa oli kaksi viikkoa. Vastausprosentiksi saatiin 65 %, joka on erittäin hyvä.
Tutkimustulokset osoittivat, että työntekijät olivat melko tyytyväisiä työympäristöönsä, työtehtäviinsä ja siihen ettei työpaikalla esiinny kiusaamista ja epäasiallista kohtelua. Joitain asioita voisi kuitenkin kehittää työpaikalla. Esimiestyö-osion vastaukset jakautuivat melko monipuolisesti. Tyytyväisiä oltiin siihen, että esimies kuuntelee työntekijöitä ja tukee alaisten ammatillista kehittymistä. Muutamiin asioihin oltiin tyytymättömiä esimiehen toiminnassa, kuten työntekijöiden tasavertaiseen kohteluun, työpaikan asioiden tiedottamiseen avoimesti ja rakentavan palautteen antamiseen. Tyytymättömiä oltiin myös työyhteisön työilmapiiriin, jossa työntekijöiden mielestä esiintyy juoruilua, kateutta ja epäluottamusta. Työntekijöiden mielestä myös ristiriitatilanteita ei käsitellä avoimesti ja riittävän ripeästi työyhteisössä. Tämä kuuluu myös esimiehen vastuulle. Tulosten analysoinnilla pyrittiin saamaan selville organisaation työhyvinvoinnin kehittämistarpeet. Tämän tutkimuksen avulla organisaation esimiehet saivat ajankohtaista tietoa työyhteisön hyvinvoinnista ja he voivat lähteä kehittämään RTK:n kilpailukykyä tulevaisuudessa.
Teoriaosan alussa kerrottiin työhyvinvoinnin taustoja ja mitä työhyvinvointi on. Pääkappaleissa käsiteltiin työhyvinvointiin vaikuttavia tekijöitä sekä yksilön että työyhteisön näkökulmasta sekä työhyvinvointia yrityksen kilpailukykynä. Empiirisessä osassa käytettiin kvantitatiivista tutkimusmenetelmää ja tutkimus toteutettiin kyselylomakkeella. Kyselylomakkeessa kysyttiin henkilöstön mielipiteitä omasta työstään, työympäristöstään, vuorovaikutus suhteestaan lähimpään esimieheen sekä työterveyshuollosta. Kyselylomeke jaettiin 34 toimistotyöntekijälle ja kyselyyn vastasi 22 henkilöä. Vastausaikaa oli kaksi viikkoa. Vastausprosentiksi saatiin 65 %, joka on erittäin hyvä.
Tutkimustulokset osoittivat, että työntekijät olivat melko tyytyväisiä työympäristöönsä, työtehtäviinsä ja siihen ettei työpaikalla esiinny kiusaamista ja epäasiallista kohtelua. Joitain asioita voisi kuitenkin kehittää työpaikalla. Esimiestyö-osion vastaukset jakautuivat melko monipuolisesti. Tyytyväisiä oltiin siihen, että esimies kuuntelee työntekijöitä ja tukee alaisten ammatillista kehittymistä. Muutamiin asioihin oltiin tyytymättömiä esimiehen toiminnassa, kuten työntekijöiden tasavertaiseen kohteluun, työpaikan asioiden tiedottamiseen avoimesti ja rakentavan palautteen antamiseen. Tyytymättömiä oltiin myös työyhteisön työilmapiiriin, jossa työntekijöiden mielestä esiintyy juoruilua, kateutta ja epäluottamusta. Työntekijöiden mielestä myös ristiriitatilanteita ei käsitellä avoimesti ja riittävän ripeästi työyhteisössä. Tämä kuuluu myös esimiehen vastuulle. Tulosten analysoinnilla pyrittiin saamaan selville organisaation työhyvinvoinnin kehittämistarpeet. Tämän tutkimuksen avulla organisaation esimiehet saivat ajankohtaista tietoa työyhteisön hyvinvoinnista ja he voivat lähteä kehittämään RTK:n kilpailukykyä tulevaisuudessa.