Stamkundkortet som konkurrensmedel för Eckerö Line
Wikström, Catja (2011)
Wikström, Catja
Arcada - Nylands svenska yrkeshögskola
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011053110531
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011053110531
Tiivistelmä
Syftet med arbetet var att ta reda på om det är stamkundkortet eller någon annan faktor som lockar kunder till Eckerö Line då de reser från Helsingfors till Tallinn. Innehavare av S-bonuskort beviljas bonuspoäng för resor samt inköp ombord på fartyget M/S Nordlandia.
Teoribasen behandlar konsumentbeteende inom turism, kundlojalitet och marknadsfö-ring. Den empiriska undersökningen gjordes i form av en enkät som delades ut ombord på fartyget M/S Nordlandia under två kryssningar i februari 2011. Respondenterna val-des slumpmässigt bland resenärer ombord.
Från resultaten framgår att den främsta orsaken för att man valt att resa med Eckerö Line är priset. Andra orsaker som inverkar på valet är tillgänglighet och tidtabeller. Möjligheten att samla S-bonuspoäng är inte avgörande vid valet. The aim of this thesis was to determine whether the possibility to collect bonus points makes people choose Eckerö Line when travelling from Helsinki to Tallinn. S-etukortti cardholders are awarded bonus points for both ticket purchases as well as all purchases on board the ferry M/S Nordlandia.
The theoretical part discusses consumer behaviour in tourism, customer loyalty and marketing. A quantitative survey was carried out on board the ferry M/S Nordlandia during two cruises to Tallinn in February 2011. The respondents were randomly picked out among the passengers.
The results of this study show that the main reasons why people choose to travel with Eckerö Line are price, timetables and availability. The S-group loyalty card does not make a significant difference when people choose among the different travel companies operating on this route.
Teoribasen behandlar konsumentbeteende inom turism, kundlojalitet och marknadsfö-ring. Den empiriska undersökningen gjordes i form av en enkät som delades ut ombord på fartyget M/S Nordlandia under två kryssningar i februari 2011. Respondenterna val-des slumpmässigt bland resenärer ombord.
Från resultaten framgår att den främsta orsaken för att man valt att resa med Eckerö Line är priset. Andra orsaker som inverkar på valet är tillgänglighet och tidtabeller. Möjligheten att samla S-bonuspoäng är inte avgörande vid valet.
The theoretical part discusses consumer behaviour in tourism, customer loyalty and marketing. A quantitative survey was carried out on board the ferry M/S Nordlandia during two cruises to Tallinn in February 2011. The respondents were randomly picked out among the passengers.
The results of this study show that the main reasons why people choose to travel with Eckerö Line are price, timetables and availability. The S-group loyalty card does not make a significant difference when people choose among the different travel companies operating on this route.