Turvallisuusalan perustutkinnon tulevaisuus : Haaste ammattiopistoille ja aikuiskoulutuskeskuksille
Harain, Hannu (2011)
Harain, Hannu
Laurea-ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011053110506
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011053110506
Tiivistelmä
Turvallisuusosaamista tarvitaan aina, mutta kuka ne työt tekee tulevaisuudessa, millaisia töitä ja miten koulutettuna? Yhteiskunnassa on jo kauan puhuttu siitä, kuinka alat kilpailevat keskenään osaavasta työvoimasta. Turvallisuusalan on oltava vahvasti mukana tässä kilpailussa. Alan vetovoimasta on pidettävä huolta. Tämän ennakointiraportin tarkoituksena on lisätä tietoa, antaa uusia ajatuksia ja kasvattaa ymmärrystä yksityisen turvallisuusalan osaamisvaatimuksista alan peruskoulutuksen kehittämistä varten pitemmällä aikavälillä. Kaikki ammatit ovat jatkuvassa muutosprosessissa. Turvallisuusalan rajat ovat jo nyt ja tulevaisuudessa yhä enemmän kuin veteen piirretty viiva. Muiden alojen ja turvallisuusalan rajapinnoilla on tehtäviä, joiden osaamisvaatimuksia on perusteltua pohtia. Uskon, että eri alojen rajapinnat tuottavat innovaatioita, jotka puolestaan tuottavat uusia työtehtäviä turvallisuusalalla.
Tässä tulevaisuustutkimuksessa on kerätty tietoa asiantuntijahaastatteluilla, osallistumalla kolmeen eri alojen tulevaisuutta käsittelevään tulevaisuusseminaariin ja muutaman tulevaisuutta käsittelevän julkaisun analyyseillä. Tutkimuksessa on käytetty PESTE-analyysia, jossa pyritään selvittämään yhteiskunnassa vaikuttavien muutostekijöiden vaikutusta turvallisuusalan ammatilliseen peruskoulutukseen. Tarkasteltavia muutostekijöitä ovat poliittiset, ekonomiset, sosiaaliset, teknologiset ja ekologiset muutostekijät. Myös arvojen ja asenteiden vaikutus koulutukseen on mukana tarkastelussa. Tämän lisäksi pohditaan koulun mahdollisuuksia vastata elinkeinoelämän tulevaisuuden ammatillisiin osaamishaasteisiin. Tutkimuksessa on argumentoivan Delfi-menetelmän piirteitä.
Tutkimuksen johtopäätökset auttavat koulutuksenjärjestäjiä jäsentämään ja ennakoimaan paremmin elinkeinoelämän tarpeita tulevaisuudessa ja antavat tukea päätöksenteolle. Turvallisuusalan koulutuksen on muututtava koulun muutoksen mukana. Miten yksityinen turvallisuusala pärjää tässä alojen välisessä kilpailussa, entä ovatko alojen väliset rajat häviämässä kokonaan? Turvallisuusalan ammatillisen peruskoulutuksen tulevaisuutta on tarkasteltava neljästä tasosta: opiskelijan taso, oppilaitoksen/koulutuksenjärjestäjän taso, koulutusjärjestelmän taso ja työelämän taso. On huomattava, että kaikki nämä tasot ovat jatkuvassa muutosprosessissa keskenään.
Turvallisuusalan ammattiopistojen ja aikuiskoulutuskeskusten keskeinen keino vastata tulevaisuuden haasteisiin on verkostoituminen ja tarkoituksenmukaisen ennakointitiedon keräämi-nen koulutuksen kehittämistä varten.
Tässä tulevaisuustutkimuksessa on kerätty tietoa asiantuntijahaastatteluilla, osallistumalla kolmeen eri alojen tulevaisuutta käsittelevään tulevaisuusseminaariin ja muutaman tulevaisuutta käsittelevän julkaisun analyyseillä. Tutkimuksessa on käytetty PESTE-analyysia, jossa pyritään selvittämään yhteiskunnassa vaikuttavien muutostekijöiden vaikutusta turvallisuusalan ammatilliseen peruskoulutukseen. Tarkasteltavia muutostekijöitä ovat poliittiset, ekonomiset, sosiaaliset, teknologiset ja ekologiset muutostekijät. Myös arvojen ja asenteiden vaikutus koulutukseen on mukana tarkastelussa. Tämän lisäksi pohditaan koulun mahdollisuuksia vastata elinkeinoelämän tulevaisuuden ammatillisiin osaamishaasteisiin. Tutkimuksessa on argumentoivan Delfi-menetelmän piirteitä.
Tutkimuksen johtopäätökset auttavat koulutuksenjärjestäjiä jäsentämään ja ennakoimaan paremmin elinkeinoelämän tarpeita tulevaisuudessa ja antavat tukea päätöksenteolle. Turvallisuusalan koulutuksen on muututtava koulun muutoksen mukana. Miten yksityinen turvallisuusala pärjää tässä alojen välisessä kilpailussa, entä ovatko alojen väliset rajat häviämässä kokonaan? Turvallisuusalan ammatillisen peruskoulutuksen tulevaisuutta on tarkasteltava neljästä tasosta: opiskelijan taso, oppilaitoksen/koulutuksenjärjestäjän taso, koulutusjärjestelmän taso ja työelämän taso. On huomattava, että kaikki nämä tasot ovat jatkuvassa muutosprosessissa keskenään.
Turvallisuusalan ammattiopistojen ja aikuiskoulutuskeskusten keskeinen keino vastata tulevaisuuden haasteisiin on verkostoituminen ja tarkoituksenmukaisen ennakointitiedon keräämi-nen koulutuksen kehittämistä varten.