Markkinointiviestintäsuunnitelma sotilaskuljettajien rekrytointiin
Kuutti, Pauliina (2011)
Kuutti, Pauliina
Seinäjoen ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011053110493
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011053110493
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena on, että markkinointiviestintäsuunnitelman myötä tulevaisuudessa päästäisiin Lentosotakoulun sotilaskuljettajien erikoisjoukkohaussa korkeampiin hakijamääriin.
Tässä työssä pyrittiin löytämään markkinointiviestinnän keinoja, joilla sotilaskuljettajien erikoisjoukkohakua saataisiin tunnetummaksi ja sen myötä enemmän hakijoita. Erikoisjoukkohaun markkinointi aloitettiin vuonna 2010 ja kyseisen vuoden syksyllä se oli aktiivisinta. Markkinoinnissa käytettiin markkinointiviestinnän keinoina mainontaa, myynninedistämistä ja suhdetoimintaa. Käytännössä nämä keinot toteutettiin messu-, kutsunta- ja kouluvierailuina ja niiden lisäksi toteutettiin radio- ja lehtimainontaa.
Ilmavoimissa aloitettiin kokeilu sotilaskuljettajien erikoisjoukkohausta 1/11-2/12 saapumiserillä. Tammikuun 2011 saapumiserään Ilmavoimien kaikkiin joukko-osastoihin tuli yhteensä 34 hakemusta, joista 8 Lentosotakouluun. Sotilaskuljettajien kiintiö Lentosotakoulussa saapumiserittäin on 10–12 nuorta.
Heinäkuun 2011 saapumiserään hakemuksia tuli yhteensä 89, joista 23 Lentosotakouluun. Syksyn 2010 aktiivinen markkinointi toi siis jo yli puolet enemmän hakemuksia. Keräämäni aineiston ja haastattelujen pohjalta voidaan todeta, että tieto hakijoille sotilaskuljettajien erikoisjoukkohausta on kulkenut parhaiten messujen, kouluvierailujen sekä ystävien ja sukulaisten kautta. Lisätietoa hakijat ovat hakeneet internetistä.
Tässä työssä pyrittiin löytämään markkinointiviestinnän keinoja, joilla sotilaskuljettajien erikoisjoukkohakua saataisiin tunnetummaksi ja sen myötä enemmän hakijoita. Erikoisjoukkohaun markkinointi aloitettiin vuonna 2010 ja kyseisen vuoden syksyllä se oli aktiivisinta. Markkinoinnissa käytettiin markkinointiviestinnän keinoina mainontaa, myynninedistämistä ja suhdetoimintaa. Käytännössä nämä keinot toteutettiin messu-, kutsunta- ja kouluvierailuina ja niiden lisäksi toteutettiin radio- ja lehtimainontaa.
Ilmavoimissa aloitettiin kokeilu sotilaskuljettajien erikoisjoukkohausta 1/11-2/12 saapumiserillä. Tammikuun 2011 saapumiserään Ilmavoimien kaikkiin joukko-osastoihin tuli yhteensä 34 hakemusta, joista 8 Lentosotakouluun. Sotilaskuljettajien kiintiö Lentosotakoulussa saapumiserittäin on 10–12 nuorta.
Heinäkuun 2011 saapumiserään hakemuksia tuli yhteensä 89, joista 23 Lentosotakouluun. Syksyn 2010 aktiivinen markkinointi toi siis jo yli puolet enemmän hakemuksia. Keräämäni aineiston ja haastattelujen pohjalta voidaan todeta, että tieto hakijoille sotilaskuljettajien erikoisjoukkohausta on kulkenut parhaiten messujen, kouluvierailujen sekä ystävien ja sukulaisten kautta. Lisätietoa hakijat ovat hakeneet internetistä.