Tapahtumia ja kohtaamisia Otavamediassa
Hönö, Päivi (2011)
Hönö, Päivi
Humanistinen ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011053110481
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011053110481
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli Otavamedian tapahtumamarkkinoinnin kehittäminen vastaamaan tämän päivän haasteisiin. Tutkimuskysymyksenä oli, mikä on brändin rooli tapahtumamarkkinoinnissa, kun huomioidaan alaan vaikuttavat trendit ja muuttunut kilpailuympäristö. Opinnäytetyö liittyi Otavamedian myynti- ja markkinointiorganisaatioon. Koska kysymys on kyseisten tahojen yhteistyöstä, etsittiin opinnäytetyössä vastauksia seuraaviin kysymyksiin: mikä on tapahtumamarkkinoinnin rooli myynti- ja markkinointiorganisaatiossa, miten tapahtumamarkkinointi liittyy markkinointiviestintään ja mitkä trendit vaikuttavat tarkasteltavaan asiaan. Työn tuloksia tullaan jatkossa hyödyntämään erikseen tehtävissä lehtikohtaisissa toimintasuunnitelmissa.
Tutkimusmuotona käytettiin tapaustutkimusta. Lisäksi aineistoa kerättiin myös teemahaastattelumenetelmällä.
Tutkimuksen tuloksena näyttää siltä, että brändin rooli tapahtumamarkkinoinnissa tulee nähdä uudella tavalla. Kun taustalla vaikuttavat myyntitavoitteet, tulee asiaa jatkossa tarkastella brändikokemuksen näkökulmasta, jolloin brändikokemus tulee nähdä palvelukokemuksena, johon liittyy oleellisesti myös palvelumuotoilu. Tapahtumamarkkinoinnin rooli brändin rakentajana tulee merkitsemään enemmän, koska vahvin brändikokemus syntyy ihmisten kohtaamisissa. Markkinointiviestinnän keinovalikoimaa tulee jatkossa myös tarkastella uudella tavalla, ei jatkumona, vaan kohtaamispisteinä.
Tutkimusmuotona käytettiin tapaustutkimusta. Lisäksi aineistoa kerättiin myös teemahaastattelumenetelmällä.
Tutkimuksen tuloksena näyttää siltä, että brändin rooli tapahtumamarkkinoinnissa tulee nähdä uudella tavalla. Kun taustalla vaikuttavat myyntitavoitteet, tulee asiaa jatkossa tarkastella brändikokemuksen näkökulmasta, jolloin brändikokemus tulee nähdä palvelukokemuksena, johon liittyy oleellisesti myös palvelumuotoilu. Tapahtumamarkkinoinnin rooli brändin rakentajana tulee merkitsemään enemmän, koska vahvin brändikokemus syntyy ihmisten kohtaamisissa. Markkinointiviestinnän keinovalikoimaa tulee jatkossa myös tarkastella uudella tavalla, ei jatkumona, vaan kohtaamispisteinä.