Uusien juomatuotteiden kehittäminen talvitapahtumiin : Case: Salpausselän kisat 2010
Puhakainen, Piia; Tiimo, Heli (2011)
Puhakainen, Piia
Tiimo, Heli
Mikkelin ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011053010407
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011053010407
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli kehittää uudenlaisia, mieleenpainuvia juomatuotteita talvisiin ylei-sötapahtumiin ja korvata niillä vanhat perinteiset minttukaakaot ja glögit.
Opinnäytetyömme tilaajana oli Lahden ammattikorkeakoulun alainen Ice Event –hanke, jonka tavoitteena on saada Suomen kylmästä matkailuimagosta positiivinen hyöty tapahtumamatkailusektorille lisäämällä tuotekehitystä ja tutkimalla kylmien tapahtumien järjestämistä systemaattisesti ja kannattavasti.
Työmme käsittelee yleisötapahtumien järjestämistä, markkinointia, aistinvaraista laaduntarkkailua sekä alkoholilainsäädäntöä, pohjautuen kuitenkin uusien juomatuotteiden kehittämiseen.
Työ toteutettiin kvalitatiivisena tutkimuksena, missä käytimme haastattelumenetelmää. Toteutimme työn Lahdessa kansainvälisessä talviurheilutapahtumassa, Salpausselän kisoissa keväällä 2010.
Poiketen haastattelumenetelmän periaatteesta, emme käyttäneet tulosten saamiseen kyselylomakkeita tai –kaavakkeita, vaan keräsimme palautteen suullisesti haastattelemalla.
Ongelmana uusien juomatuotteiden kehittämisessä oli meille annetut rajalliset raaka-aineet ja resurssit, mutta saimme niistä huolimatta ideoitua usean miellyttävän uudenlaisen juomavaihtoehdon. Koimme uusien juomatuotteidemme olleen tervetulleita juomavalikoimiin testatessamme niitä kisoissa, ja ne saivat paljon hyvää palautetta. Näin ollen voidaan todeta, että kuluttajat olisivat varmasti vastaanottavaisia samanlaisille minttukaakaon korvikevaihtoehdoille myös tulevaisuudessa vastaavanlaisissa talvitapah-tumissa.
Opinnäytetyömme tilaajana oli Lahden ammattikorkeakoulun alainen Ice Event –hanke, jonka tavoitteena on saada Suomen kylmästä matkailuimagosta positiivinen hyöty tapahtumamatkailusektorille lisäämällä tuotekehitystä ja tutkimalla kylmien tapahtumien järjestämistä systemaattisesti ja kannattavasti.
Työmme käsittelee yleisötapahtumien järjestämistä, markkinointia, aistinvaraista laaduntarkkailua sekä alkoholilainsäädäntöä, pohjautuen kuitenkin uusien juomatuotteiden kehittämiseen.
Työ toteutettiin kvalitatiivisena tutkimuksena, missä käytimme haastattelumenetelmää. Toteutimme työn Lahdessa kansainvälisessä talviurheilutapahtumassa, Salpausselän kisoissa keväällä 2010.
Poiketen haastattelumenetelmän periaatteesta, emme käyttäneet tulosten saamiseen kyselylomakkeita tai –kaavakkeita, vaan keräsimme palautteen suullisesti haastattelemalla.
Ongelmana uusien juomatuotteiden kehittämisessä oli meille annetut rajalliset raaka-aineet ja resurssit, mutta saimme niistä huolimatta ideoitua usean miellyttävän uudenlaisen juomavaihtoehdon. Koimme uusien juomatuotteidemme olleen tervetulleita juomavalikoimiin testatessamme niitä kisoissa, ja ne saivat paljon hyvää palautetta. Näin ollen voidaan todeta, että kuluttajat olisivat varmasti vastaanottavaisia samanlaisille minttukaakaon korvikevaihtoehdoille myös tulevaisuudessa vastaavanlaisissa talvitapah-tumissa.