Visuaalisen yritysilmeen suunnittelu : Lankakerä Kahvila
Kukkonen, Kaisa (2011)
Kukkonen, Kaisa
Tampereen ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011053010379
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011053010379
Tiivistelmä
Visuaalisen yritysilmeen tehtävänä ja tavoitteena on antaa yrityksen palveluille, tuotteille, arvoille ja toimintatavoille yhdenmukainen visuaalinen punainen lanka, jonka avulla se erottuu muista alan toimijoista ja kilpailijoista.
Opinnäytetyönäni toteutin yritysilmeen suunnittelun kuvitteelliselle Kahvila Lankakerälle. Kahvila Lankakerä on paikka, jossa ihmiset voivat ”tuunailla” vaatteitaan tai asusteitaan kierrätetyistä materiaaleista olohuonemaisessa tilassa kahvittelun lomassa. Kahvilan liikeidea on Jenni Pirkkalaisen keksimä ja hän on tehnyt siihen perustuen oman opinnäytetyönsä.
Työn tavoitteena oli luoda kahvilalle omaleimainen yritysilme, johon kuului logon, liikemerkin, yritysvärien ja typografian suunnittelu. Yritysilmettä täydentääkseni suunnittelin lisäksi oheistuotteita, verkkosivun ulkoasun, kirjelomakkeen, kirjekuoret ja käyntikortin.
Opinnäytetyössä tarkastelen yritysilmeitä ja mistä ne muodostuvat yleisellä tasolla ja pohdin mistä toimiva yritysilme koostuu. Tutustuin alan muihin kilpailijoihin ja lopulta suunnittelen Kahvila Lankakerän yritysilmeen läpi käymääni teoriaan pohjautuen.
Opinnäytetyönäni toteutin yritysilmeen suunnittelun kuvitteelliselle Kahvila Lankakerälle. Kahvila Lankakerä on paikka, jossa ihmiset voivat ”tuunailla” vaatteitaan tai asusteitaan kierrätetyistä materiaaleista olohuonemaisessa tilassa kahvittelun lomassa. Kahvilan liikeidea on Jenni Pirkkalaisen keksimä ja hän on tehnyt siihen perustuen oman opinnäytetyönsä.
Työn tavoitteena oli luoda kahvilalle omaleimainen yritysilme, johon kuului logon, liikemerkin, yritysvärien ja typografian suunnittelu. Yritysilmettä täydentääkseni suunnittelin lisäksi oheistuotteita, verkkosivun ulkoasun, kirjelomakkeen, kirjekuoret ja käyntikortin.
Opinnäytetyössä tarkastelen yritysilmeitä ja mistä ne muodostuvat yleisellä tasolla ja pohdin mistä toimiva yritysilme koostuu. Tutustuin alan muihin kilpailijoihin ja lopulta suunnittelen Kahvila Lankakerän yritysilmeen läpi käymääni teoriaan pohjautuen.