Nuori Louhi : Kalevala-aiheiset näyttelypuvut
Kaltiokumpu, Outi (2011)
Kaltiokumpu, Outi
Mikkelin ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011053010338
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011053010338
Tiivistelmä
Opinnäytetyöni aiheena minulla oli suunnitella enintään kuusi ja valmistaa kahdesta kolmeen Kalevala-aiheista, fantasiatyylistä pukua tähdäten omaan valmistumisenjälkeiseen pukunäyttelyyni (heinäkuu 2011, Savonlinna). Näyttävien pukujen lisäksi työni tavoitteena oli tuoda Kalevalaa esille uudella mielenkiintoisella tavalla. Halusin omien näkemysteni herättävän etenkin nuorten ja nuorten aikuisten kiinnostuksen kansalliseepostamme Kalevalaa, suomalaista kulttuuriperinnettä ja näiden modernisointia kohtaan.
Työni pohjana käytin J. Michael Gilletten (2000) seitsenportaista suunnittelu- ja ongelmanratkaisumallia, joka soveltuu erityisesti teatteriproduktioihin, mutta myös muuhun suunnittelutyöhön. Mallissa edetään seitsemän vaiheen (sitoutuminen, analyysi, tutkimus, haudonta, valinta, toteutus ja arviointi) läpi. Vaiheiden välillä on paluukierroksia, joilla varmistetaan työn eteneminen oikeaan suuntaan. Kalevalaa ja sen hahmoja analysoidessani käytin lisäksi Rosemary Inghamin ja Liz Coveyn (1992) käsikirjoituksen analysointiin tarkoitettua kysymyslistaa. Kysymysten avulla selvitetään tarinan sisältöä, siinä esiintyvien hahmojen merkityksiä ja hahmojenvälisiä suhteita.
Tutkimuskohteinani olivat fantasiamainen ja teatraalinen tyyli, muinaissuomalaisuus ja senaikainen vaatetus sekä värien symboliikka. Keräämäni aineiston pohjalta suunnittelin ja valmistin näyttelypuvut kahdesta voimakkaasta Kalevalan hahmosta: Louhesta ja Lemminkäisestä. Tehoste-elementteinä käytin kirkkaita värejä ja hirvieläinten sarvia.
Ulkopuolista palautetta saadakseni rakensin koenäyttelyt kolmeen savonlinnalaiseen perus- tai toisen asteen oppilaitokseen. Palautetta keräsin laatimallani kyselylomakkeella. Tulokset erosivat hieman oppilaitoksesta riippuen, mutta pääosin palaute oli oikein positiivista. 46 % vastaajista oli sitä mieltä, että puvuissani näkyi selvästi Kalevala-henki ja 45 % sanoi sen näkyvän jonkin verran. 35 % vastaajista kiinnostui Kalevalasta enemmän näyttelypukuni nähtyään. Vastausten perusteella saavutin tavoitteeni melko hyvin, vaikka parantamisenvaraahan on aina. Tiukasta aikataulusta huolimatta koen onnistuneeni ja oppineeni prosessista paljon ja odotan innolla heinäkuista näyttelyäni.
Työni pohjana käytin J. Michael Gilletten (2000) seitsenportaista suunnittelu- ja ongelmanratkaisumallia, joka soveltuu erityisesti teatteriproduktioihin, mutta myös muuhun suunnittelutyöhön. Mallissa edetään seitsemän vaiheen (sitoutuminen, analyysi, tutkimus, haudonta, valinta, toteutus ja arviointi) läpi. Vaiheiden välillä on paluukierroksia, joilla varmistetaan työn eteneminen oikeaan suuntaan. Kalevalaa ja sen hahmoja analysoidessani käytin lisäksi Rosemary Inghamin ja Liz Coveyn (1992) käsikirjoituksen analysointiin tarkoitettua kysymyslistaa. Kysymysten avulla selvitetään tarinan sisältöä, siinä esiintyvien hahmojen merkityksiä ja hahmojenvälisiä suhteita.
Tutkimuskohteinani olivat fantasiamainen ja teatraalinen tyyli, muinaissuomalaisuus ja senaikainen vaatetus sekä värien symboliikka. Keräämäni aineiston pohjalta suunnittelin ja valmistin näyttelypuvut kahdesta voimakkaasta Kalevalan hahmosta: Louhesta ja Lemminkäisestä. Tehoste-elementteinä käytin kirkkaita värejä ja hirvieläinten sarvia.
Ulkopuolista palautetta saadakseni rakensin koenäyttelyt kolmeen savonlinnalaiseen perus- tai toisen asteen oppilaitokseen. Palautetta keräsin laatimallani kyselylomakkeella. Tulokset erosivat hieman oppilaitoksesta riippuen, mutta pääosin palaute oli oikein positiivista. 46 % vastaajista oli sitä mieltä, että puvuissani näkyi selvästi Kalevala-henki ja 45 % sanoi sen näkyvän jonkin verran. 35 % vastaajista kiinnostui Kalevalasta enemmän näyttelypukuni nähtyään. Vastausten perusteella saavutin tavoitteeni melko hyvin, vaikka parantamisenvaraahan on aina. Tiukasta aikataulusta huolimatta koen onnistuneeni ja oppineeni prosessista paljon ja odotan innolla heinäkuista näyttelyäni.