Monninkylän SEO:n ruokapalveluiden kehittäminen
Happonen, Moona; Masalin, Silja (2011)
Happonen, Moona
Masalin, Silja
Mikkelin ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011053010286
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011053010286
Tiivistelmä
SEO huoltamoketjuun kuuluu lähes 200 asemaa. Lähes kaikki huoltoasemat ovat itsenäisten yrittäjien omistuksessa, mikä on nykyisin melko harvinaista suuryritysten vallitsemassa yhteiskunnassa. Opinnäytetyömme kohdistuu yhteen näistä asemista, joka sijaitsee Monninkylässä, noin 16 kilometriä Porvoosta pohjoiseen päin.
Aiheen opinnäytetyöllemme saimme suoraan Monninkylän SEO:n omistajilta, Heikki, Hannu ja Hilkka Masalinilta. Huoltamon omistajat halusivat apua huoltamon nykyiseen ongelmalliseen tilanteeseen, kun ruokapalveluiden tuotanto ja tuotto eivät vastanneet omistajien tavoitteita. Ongelmina olivat pääsääntöisesti puuttuva reseptiikka, taloudellinen tuottamattomuus sekä ruokatuotannon yksipuolisuus ja vaihtelemattomuus. Näiden ongelmien vuoksi raaka-ainetilausten tekeminen oli haasteellista ja se vei paljon aikaa ja samalla ruoan ylijäämäkustannukset olivat suuret.
Aloimme työstää opinnäytetyötämme suunnittelemalla kvantitatiivisen asiakastyytyväisyyskyselyn huoltamon lounas- ja kahvila-asiakkaille sekä haastattelemalla huoltamon omistajia ja muuta henkilökuntaa. Näin saimme tietoa asiakkaiden ja henkilöstön näkökulmasta huoltamon ruokatuotannon tarjonnasta ja tasosta.
Suurin osa vastanneista oli tyytyväisiä ruokatuotannon nykytilanteeseen, mutta monipuolisuutta kaivattiin muun muassa salaatteihin ja raaka-ainevalintoihin ja niiden käyttötapoihin. Asiakastyytyväisyys-kyselyn ja omistajien omien toiveiden pohjalta aloimme työstää viiden viikon kiertävää ruokalistaamme. Asiakastyytyväisyyskyselyn ohessa perehdyimme ruokalistasuunnitteluun ja logistiikan suunnitteluun. Ruokalistasuunnittelussa oli otettava huomioon terveellisyys ja monipuolisuus, asiakkaiden toiveet ja käytännön resurssit ja mahdollisuudet sekä ruokatuotannon kannattavuus yritykselle. Annoskorttipojan avulla saimme tietoon raaka-ainekustannukset sekä kokonaiskustannukset jokaista asiakasta kohden. Annoskorttien avulla saimme helpotusta myös logistiikan suunnitteluun raaka-ainetilausten osalta. Kahvilatuotteiden osalta otimme selvää vaihtoehdoista ja mahdollisuuksista, joita paikallinen leipomo voi tarjota yritykselle. Näiden pohjalta voitaisiin uudistaa valikoimaa ja kokeilla uutta.
Projektin edetessä suunnittelimme myös kehitysehdotuksia muun muassa keittiön laitekapasiteettiin sekä ehdotuksen lounaan hinnan mahdollisesta korotuksesta. Vastuu kehitysehdotuksien käyttöönottamisesta ja hyödyntämisestä jää kuitenkin lopulta henkilökunnan päätettäväksi.
Aiheen opinnäytetyöllemme saimme suoraan Monninkylän SEO:n omistajilta, Heikki, Hannu ja Hilkka Masalinilta. Huoltamon omistajat halusivat apua huoltamon nykyiseen ongelmalliseen tilanteeseen, kun ruokapalveluiden tuotanto ja tuotto eivät vastanneet omistajien tavoitteita. Ongelmina olivat pääsääntöisesti puuttuva reseptiikka, taloudellinen tuottamattomuus sekä ruokatuotannon yksipuolisuus ja vaihtelemattomuus. Näiden ongelmien vuoksi raaka-ainetilausten tekeminen oli haasteellista ja se vei paljon aikaa ja samalla ruoan ylijäämäkustannukset olivat suuret.
Aloimme työstää opinnäytetyötämme suunnittelemalla kvantitatiivisen asiakastyytyväisyyskyselyn huoltamon lounas- ja kahvila-asiakkaille sekä haastattelemalla huoltamon omistajia ja muuta henkilökuntaa. Näin saimme tietoa asiakkaiden ja henkilöstön näkökulmasta huoltamon ruokatuotannon tarjonnasta ja tasosta.
Suurin osa vastanneista oli tyytyväisiä ruokatuotannon nykytilanteeseen, mutta monipuolisuutta kaivattiin muun muassa salaatteihin ja raaka-ainevalintoihin ja niiden käyttötapoihin. Asiakastyytyväisyys-kyselyn ja omistajien omien toiveiden pohjalta aloimme työstää viiden viikon kiertävää ruokalistaamme. Asiakastyytyväisyyskyselyn ohessa perehdyimme ruokalistasuunnitteluun ja logistiikan suunnitteluun. Ruokalistasuunnittelussa oli otettava huomioon terveellisyys ja monipuolisuus, asiakkaiden toiveet ja käytännön resurssit ja mahdollisuudet sekä ruokatuotannon kannattavuus yritykselle. Annoskorttipojan avulla saimme tietoon raaka-ainekustannukset sekä kokonaiskustannukset jokaista asiakasta kohden. Annoskorttien avulla saimme helpotusta myös logistiikan suunnitteluun raaka-ainetilausten osalta. Kahvilatuotteiden osalta otimme selvää vaihtoehdoista ja mahdollisuuksista, joita paikallinen leipomo voi tarjota yritykselle. Näiden pohjalta voitaisiin uudistaa valikoimaa ja kokeilla uutta.
Projektin edetessä suunnittelimme myös kehitysehdotuksia muun muassa keittiön laitekapasiteettiin sekä ehdotuksen lounaan hinnan mahdollisesta korotuksesta. Vastuu kehitysehdotuksien käyttöönottamisesta ja hyödyntämisestä jää kuitenkin lopulta henkilökunnan päätettäväksi.