Terveystori-oppimisympäristön asiakastyytyväisyys vuosina 2008 - 2010
Noronen, Sakari; Jolkkonen, Juuso (2011)
Noronen, Sakari
Jolkkonen, Juuso
Laurea-ammattikorkeakoulu
2011
Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 1.0 Suomi
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011053010232
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011053010232
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tutkittiin Terveystori-oppimisympäristön asiakastyytyväisyyttä vuosina 2008 - 2010. Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli kuvata Terveystorin asiakastyytyväisyyttä. Tarkoituksena oli kuvata, mihin asiakkaat ovat tyytyväisiä ja mihin tyytymättömiä Terveystorin palvelussa ja palvelutarjonnassa sekä mistä he ovat saaneet tietoa Terveystorin palveluista. Lisäksi tarkoituksena oli kuvata asiakkaiden kehittämisehdotukset Terveystorin toimintaan sekä asiakkaiden mahdollinen muu palaute. Palautekyselyjen tavoitteena oli tuottaa tietoa Terveystorille ja kehittää Terveystorin toimintaa. Tavoitteena oli myös antaa Terveystorille mahdollisuus arvioida omaa toimintaa ja pohtia kehitysehdotuksia Terveystorin toiminnan jatkamiseen.
Opinnäytetyön tietoperustassa käsiteltiin asiakastyytyväisyyttä, palvelun laatua ja Terveystoria oppimisympäristönä. Tutkimusmenetelmänä käytettiin laadullista tutkimusmenetelmää. Lomake koostui valmiiksi laadituista strukturoiduista kysymyksistä. Tutkimusaineistoa (n = 127) analysoitiin sisällönanalyysilla sekä kvantifioitiin sisällönerittelyllä.
Tulosten mukaan 54 % asiakkaista piti Terveystorin palvelutarjontaa hyvänä tai kiitettävänä. Terveystorin palvelutarjonta nähtiin myös tarpeellisena ja monipuolisena. Vastaajista 75 % koki palvelutarjonnan riittäväksi. Vastaajista 38 % koki Terveystorin palvelun erinomaiseksi tai hyväksi. Vastaajista 27 % koki palvelun ystävälliseksi ja 13 % palvelun asialliseksi. Vastaajien mielestä Terveystorin opiskelijat olivat myös ammattimaisia sekä ammattitaitoisia. Opiskelijoiden ohjaus ja neuvontataitoja pidettiin myös pääasiallisesti kiitettävinä.
Suurin osa asiakkaista 65 % oli tullut Terveystorille lehti-ilmoituksen perusteella. Vastaajat toivoivat palautteissa parempaa mainontaa. Esille nousi muutamia hyviä kehittämisehdotuksia, mutta pääasiassa vastaukset olivat kuitenkin hyvin positiivisia, eivätkä vastaajat juurikaan ottaneet kantaa Terveystorin asioihin.
Uuden kyselylomakkeen luomista voitaisiin pitää ajankohtaisena, jos Terveystorin toiminta jatkuisi samanlaisena, eikä muuttuisi projektiluontoiseksi. Toivottavaa olisi, että tulevan lomakkeen laatija pääsisi tarkastelemaan projektiluontoista Terveystori toimintaa lähemmin ennen kun uusi lomake laaditaan.
Opinnäytetyön tietoperustassa käsiteltiin asiakastyytyväisyyttä, palvelun laatua ja Terveystoria oppimisympäristönä. Tutkimusmenetelmänä käytettiin laadullista tutkimusmenetelmää. Lomake koostui valmiiksi laadituista strukturoiduista kysymyksistä. Tutkimusaineistoa (n = 127) analysoitiin sisällönanalyysilla sekä kvantifioitiin sisällönerittelyllä.
Tulosten mukaan 54 % asiakkaista piti Terveystorin palvelutarjontaa hyvänä tai kiitettävänä. Terveystorin palvelutarjonta nähtiin myös tarpeellisena ja monipuolisena. Vastaajista 75 % koki palvelutarjonnan riittäväksi. Vastaajista 38 % koki Terveystorin palvelun erinomaiseksi tai hyväksi. Vastaajista 27 % koki palvelun ystävälliseksi ja 13 % palvelun asialliseksi. Vastaajien mielestä Terveystorin opiskelijat olivat myös ammattimaisia sekä ammattitaitoisia. Opiskelijoiden ohjaus ja neuvontataitoja pidettiin myös pääasiallisesti kiitettävinä.
Suurin osa asiakkaista 65 % oli tullut Terveystorille lehti-ilmoituksen perusteella. Vastaajat toivoivat palautteissa parempaa mainontaa. Esille nousi muutamia hyviä kehittämisehdotuksia, mutta pääasiassa vastaukset olivat kuitenkin hyvin positiivisia, eivätkä vastaajat juurikaan ottaneet kantaa Terveystorin asioihin.
Uuden kyselylomakkeen luomista voitaisiin pitää ajankohtaisena, jos Terveystorin toiminta jatkuisi samanlaisena, eikä muuttuisi projektiluontoiseksi. Toivottavaa olisi, että tulevan lomakkeen laatija pääsisi tarkastelemaan projektiluontoista Terveystori toimintaa lähemmin ennen kun uusi lomake laaditaan.