Tuotekehityksen käytettävyyskyvykkyyden arviointi ja kehittäminen
Rantala, Kimmo (2011)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011053010221
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011053010221
Tiivistelmä
Käyttäjäkeskeisen suunnittelun tehtävänä on varmistaa, että kehitettävät tuotteet ovat tarkoituksenmukaisia ja helppoja käyttää sekä tarjoavat tuotteen käyttäjälle miellyttävän elämyksen. Tässä tutkimuksessa peitenimeä Yritys Oyj käyttävä yritys on käyttänyt käyttäjäkeskeisen suunnittelun menetelmiä tuotekehitysprojekteissaan noin viiden vuoden ajan. Toimin itse Yritys Oyj:n tuotekehityksessä muotoilu- ja käytettävyyssuunnittelutehtävissä. Olen näin päässyt aitiopaikalta seuraamaan ensiaskeleista lähtien molempien toimintojen juurtumista osaksi tuotekehitysorganisaatiota.
Työssä esitetään kirjallisuuteen ja omiin kokemuksiin pohjautuen millaisia etuja ja haasteita käytettävyyssuunnittelun harjoittamisesta on Yritys Oyj:n kaltaisen teknologiayrityksen tuotekehitykselle ja muille yrityksen toiminnoille. Vaikka käytettävyyssuunnittelua on harjoitettu tuotekehityksessä jo useamman vuoden ajan, sen rooli osana tuotekehitysprosessia on edelleen täsmentymättä. Osallistuminen kehitysprojekteihin on satunnaista ja vaihtelee projektikohtaisesti. Käytettävyyssuunnitteluorganisaation haasteena on tunnistaa mihin rajalliset resurssit on tehokkainta käyttää. Jotta käytettävyyssuunnittelu saadaan osaksi tuotekehityksen jatkuvaa käytäntöä, se tulee liittää kiinteäksi osaksi olemassa olevaa Yritys Oyj:n tuotekehitysprosessia.
Tutkimuksen empiirisessä osiossa käytettävyyssuunnittelu liitettiin osaksi Yritys Oyj:n tuotekehitysprosessia järjestämällä työpaja prosessimallin rakentamiseksi. Teoreettisena pohjana yhdistämiselle käytettiin ISO 9241-210 -standardia. Työpajan jälkeen prosessimallin esitysmuotoa tarkennettiin. Prosessimallin valmistuttua sitä käytettiin referenssimallina käytettävyyskyvykkyysarvioinneissa, joissa Yritys Oyj:n case-projektien toteutusta arvioitiin vertaamalla niitä referenssimalliin. Käytettävyyskyvykkyysarvion tavoitteena oli selvittää Yritys Oyj:n tuotekehityksen käytettävyyssuunnittelun nykytila. Kyvykkyysarvioinnin tuloksena saatiin kokonaiskuva case-projekteissa toteutetuista käytettävyyssuunnittelun toimenpiteistä. Arvioinnit mahdollistivat projektien vahvuuksien ja heikkouksien tunnistamisen ja graafisen kuvauksen piirtämisen projektista. Kyvykkyysarvioinnin perusteella on mahdollista esittää korjaustoimenpiteitä käytettävyyskyvykkyyden parantamiseksi.
Työssä esitetään kirjallisuuteen ja omiin kokemuksiin pohjautuen millaisia etuja ja haasteita käytettävyyssuunnittelun harjoittamisesta on Yritys Oyj:n kaltaisen teknologiayrityksen tuotekehitykselle ja muille yrityksen toiminnoille. Vaikka käytettävyyssuunnittelua on harjoitettu tuotekehityksessä jo useamman vuoden ajan, sen rooli osana tuotekehitysprosessia on edelleen täsmentymättä. Osallistuminen kehitysprojekteihin on satunnaista ja vaihtelee projektikohtaisesti. Käytettävyyssuunnitteluorganisaation haasteena on tunnistaa mihin rajalliset resurssit on tehokkainta käyttää. Jotta käytettävyyssuunnittelu saadaan osaksi tuotekehityksen jatkuvaa käytäntöä, se tulee liittää kiinteäksi osaksi olemassa olevaa Yritys Oyj:n tuotekehitysprosessia.
Tutkimuksen empiirisessä osiossa käytettävyyssuunnittelu liitettiin osaksi Yritys Oyj:n tuotekehitysprosessia järjestämällä työpaja prosessimallin rakentamiseksi. Teoreettisena pohjana yhdistämiselle käytettiin ISO 9241-210 -standardia. Työpajan jälkeen prosessimallin esitysmuotoa tarkennettiin. Prosessimallin valmistuttua sitä käytettiin referenssimallina käytettävyyskyvykkyysarvioinneissa, joissa Yritys Oyj:n case-projektien toteutusta arvioitiin vertaamalla niitä referenssimalliin. Käytettävyyskyvykkyysarvion tavoitteena oli selvittää Yritys Oyj:n tuotekehityksen käytettävyyssuunnittelun nykytila. Kyvykkyysarvioinnin tuloksena saatiin kokonaiskuva case-projekteissa toteutetuista käytettävyyssuunnittelun toimenpiteistä. Arvioinnit mahdollistivat projektien vahvuuksien ja heikkouksien tunnistamisen ja graafisen kuvauksen piirtämisen projektista. Kyvykkyysarvioinnin perusteella on mahdollista esittää korjaustoimenpiteitä käytettävyyskyvykkyyden parantamiseksi.