Selvitys Arktikumin ei-asiakkaiden kuluttajakäyttäytymisestä
Pitkänen, Marjo (2011)
Pitkänen, Marjo
Rovaniemen ammattikorkeakoulu Lapin ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011053010194
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011053010194
Tiivistelmä
Työn tavoitteena on selvittää miksi Rovaniemellä vierailleet matkailijat eivät käyneet Arktikumissa. Tavoitteena on myös tutkia, keitä Arktikumin ei-asiakkaat ovat ja mitä yhteistä heillä on. Rovaniemellä sijaitseva Arktikum on kulttuurikohde, museo, tiedekeskus, nähtävyys sekä kokous- ja kongressitalo. Opinnäytetyö toimeksiantaja on Arktikum Palvelu Oy, joka vastaa Arktikumissa muun muassa markkinoinnista ja asiakaspalvelusta.
Tutkimuksen teorian viitekehyksessä käsitellään kulttuurimatkailua, sen nykytilaa Suomessa sekä Rovaniemen kulttuurimatkailua. Lisäksi teoriaosuudessa pohditaan kuluttajakäyttäytymiseen vaikuttavia sisäisiä ja ulkoisia tekijöitä sekä elämyksen vaikutusta kuluttajan käyttäytymiseen ennen valinta- ja ostopäätöstä.
Tutkimusmenetelmänä käytettiin kvantitatiivista eli määrällistä menetelmää ja tehtiin informoitu kontrolloitu kysely Rovaniemen lentokentällä Rovaniemeltä pois lähteville asiakkaille helmi-maaliskuun aikana 2011. Tutkimuksen kohteena olivat satunnaisesti valikoidut suomalaiset ja ulkomaalaiset, jotka eivät olleet koskaan käyneet Arktikumissa.
Tutkimustuloksista kävi ilmi, että suurin osa tutkimukseen osallistuneista ei ollut koskaan kuullut Arktikumista. Ne, jotka olivat kuulleet Arktikumista, eivät olleet käyneet siellä ajan puutteesta johtuen, mutta kiinnostusta Arktikumia kohtaan kuitenkin oli. Arktikumin tarjoamat palvelut eli nähtävyydet, kulttuuri, historia ja arkkitehtuuri kiinnostivat, mutta museot ja tiedekeskukset eivät kiinnostaneet yhtä paljon. Tulokset siis kertoivat, että mielikuvat museoista ja tiedekeskuksista eivät olleet hyvät. Pienen vastausmäärän vuoksi tutkimuksen perusteella ei voi todeta, keitä Arktikumin ei-asiakkaat ovat.
Tutkimuksen teorian viitekehyksessä käsitellään kulttuurimatkailua, sen nykytilaa Suomessa sekä Rovaniemen kulttuurimatkailua. Lisäksi teoriaosuudessa pohditaan kuluttajakäyttäytymiseen vaikuttavia sisäisiä ja ulkoisia tekijöitä sekä elämyksen vaikutusta kuluttajan käyttäytymiseen ennen valinta- ja ostopäätöstä.
Tutkimusmenetelmänä käytettiin kvantitatiivista eli määrällistä menetelmää ja tehtiin informoitu kontrolloitu kysely Rovaniemen lentokentällä Rovaniemeltä pois lähteville asiakkaille helmi-maaliskuun aikana 2011. Tutkimuksen kohteena olivat satunnaisesti valikoidut suomalaiset ja ulkomaalaiset, jotka eivät olleet koskaan käyneet Arktikumissa.
Tutkimustuloksista kävi ilmi, että suurin osa tutkimukseen osallistuneista ei ollut koskaan kuullut Arktikumista. Ne, jotka olivat kuulleet Arktikumista, eivät olleet käyneet siellä ajan puutteesta johtuen, mutta kiinnostusta Arktikumia kohtaan kuitenkin oli. Arktikumin tarjoamat palvelut eli nähtävyydet, kulttuuri, historia ja arkkitehtuuri kiinnostivat, mutta museot ja tiedekeskukset eivät kiinnostaneet yhtä paljon. Tulokset siis kertoivat, että mielikuvat museoista ja tiedekeskuksista eivät olleet hyvät. Pienen vastausmäärän vuoksi tutkimuksen perusteella ei voi todeta, keitä Arktikumin ei-asiakkaat ovat.