Jälkimarkkinointiosaston osaamiskartoitus ja koulutussuunnitelma
Lyytinen, Ville (2011)
Lyytinen, Ville
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011052910148
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011052910148
Tiivistelmä
Tämä insinöörityö käsittelee MEauto Herttoniemen jälkimarkkinointiosaston osaamiskartoitusta sekä koulutussuunnitelmaa. Työssä selvitettiin korikorjaamoa lukuun ottamatta koko jälkimarkkinointiosaston osaamisen taso ja sitä verrattiin Hyundain ja Renaultin maahantuojien vaatimuksiin. Vaatimusten ja osaamistason pohjalta laadittiin yksilöllinen jatkokoulutussuunnitelma jokaiselle työntekijälle.
Maahantuojien vaatimusten selville saamiseksi haastateltiin sekä Hyundain että Renaultin edustajia. MEauton työntekijöiden osaamiskartoitusta varten laadittiin kyselylomakkeet ja vastausten pohjalta saatiin selville aiempi koulutustausta sekä nykyisiä mielenkiinnonkohteita. Työntekijöiden mielenkiinnonkohteita eri aihealueista selvitettiin sekä kyselyn että korjaamolla käytyjen keskustelujen avulla.
Vastausten perusteella korjaamon osaamistaso ylittää molempien maahantuojien vaatimukset. Osaamisentasoa voidaan pitää hyvänä, mutta jatkuva kouluttautuminen työn ohessa on ensiarvoisen tärkeää. Kouluttautuminen parantaa työn tehokkuutta ja sen avulla voidaan tuottaa laadukkaampaa palvelua asiakkaille. Lopuksi koulutussuunnitelma laadittiin kaikille niille työntekijöille, jotka eivät olleet parhaillaan suorittamassa mitään koulutusta. Yleisin suunniteltu lisäkoulutus oli uutuuskoulutus, joka on erittäin tärkeä koulutus heti uusien automallien lanseeraamisen jälkeen. Uutuuskoulutuksessa kerrotaan uusien mallien mukanaan tuomat tekniset uudistukset.
Koulutusvaatimusten jatkuva lisääntyminen maahantuonnin puolelta lisää korjaamon rasitetta. Korjaamon tuottavuus kärsii, kun työntekijä on poissa koulutuksilla. Pitkällä aikavälillä korjaamon myynti kuitenkin todennäköisesti paranee muun muassa nopeutuneiden vikadiagnoosien ja vähentyneiden virheiden seurauksena.
Maahantuojien vaatimusten selville saamiseksi haastateltiin sekä Hyundain että Renaultin edustajia. MEauton työntekijöiden osaamiskartoitusta varten laadittiin kyselylomakkeet ja vastausten pohjalta saatiin selville aiempi koulutustausta sekä nykyisiä mielenkiinnonkohteita. Työntekijöiden mielenkiinnonkohteita eri aihealueista selvitettiin sekä kyselyn että korjaamolla käytyjen keskustelujen avulla.
Vastausten perusteella korjaamon osaamistaso ylittää molempien maahantuojien vaatimukset. Osaamisentasoa voidaan pitää hyvänä, mutta jatkuva kouluttautuminen työn ohessa on ensiarvoisen tärkeää. Kouluttautuminen parantaa työn tehokkuutta ja sen avulla voidaan tuottaa laadukkaampaa palvelua asiakkaille. Lopuksi koulutussuunnitelma laadittiin kaikille niille työntekijöille, jotka eivät olleet parhaillaan suorittamassa mitään koulutusta. Yleisin suunniteltu lisäkoulutus oli uutuuskoulutus, joka on erittäin tärkeä koulutus heti uusien automallien lanseeraamisen jälkeen. Uutuuskoulutuksessa kerrotaan uusien mallien mukanaan tuomat tekniset uudistukset.
Koulutusvaatimusten jatkuva lisääntyminen maahantuonnin puolelta lisää korjaamon rasitetta. Korjaamon tuottavuus kärsii, kun työntekijä on poissa koulutuksilla. Pitkällä aikavälillä korjaamon myynti kuitenkin todennäköisesti paranee muun muassa nopeutuneiden vikadiagnoosien ja vähentyneiden virheiden seurauksena.